Monday 29 December 2008

Ulama Syariat Pemandu Umat.

Di dalam memikirkan terhadap siapakah tunjang utama di dalam memandu umat kita kepada kebaikan dunia akhirat. Tidak syak lagi ulama Islamlah yang menjadi nadi utama kepada penggerak masyarakat. Ulama yang mengetahui syariat yang mendalam dan mengetahui selok belok dunia agar tidak ketinggalan dalam membawa Islam sesuai disepanjang zaman dan tempat,merekalah pengerak umat.
Saya merenung lama terhadap perkara ini, bidang-bidang lain seperti kedoktoran,kejuruteraan,perakaunan dan sebagainya kos-kos ini tidak mampu untuk menyelesaikan masalah umat secara syumul dan lengkap tanpa memperkecilkan kos-kos tersebut yang mempunyai peranan besar di dalam membangunkan umat dan membantu agama Islam diterima oleh semua orang.
Tetapi di sana perlu di sana penggerak utama kepada umat,penggerak kepada hati,wawasan,semangat, gerakan dan seumpama dengannya yang dan perkara ini hanya boleh digerakkan oleh golongan yang mendalami syariah al-quraan dan sunnah sohih sebab ia adalah punca kepada kekuatan Umat islam. Pada pendapat saya,umat ini akan kembali kepada asalnya apabila meletakkan peranan ulama yang amilin dan moderat kepada tempat asalnya. Ulama yang membawa kepada akhirat dan tidak melupakan tanggungjawab terhadap dunia.
Saya katakana begini,berdasarkan pengamatan yang saya lakukan, tanpa merendahkan ulama-ulama bidang lain yang mempunyai peranan besar di dalam memajukan umat,Cuma kitakan ulama syarie ini adalah seperti garam di dalam makanan yang menyedapkan makanan tersebut. Berkata penyair:

Wahai ulama,garam kepada umat.
Tidak akan sedap makanan apabila garam rosak.

Maknanya, apabila ulama tidak memainkan peranan mereka dan tidak membawa manusia kepada Allah,maka akan rosaklah umat ini. Ayuh pelajar-pelajar ilmu syarie.perkuatkan semangat mendalami ilmu agama tanpa melupakan ilmu-ilmu dunia, kita mempunyai peranan yang besar didalam menggerakan umat,kita adalah nadi utama umat ini,kilaukan permata kita,setiap dari kita mempunyai permata yang tersendiri. Umat ini perlu kepada golongan menghidupkan akal dan hati ,tidak syak lagi ahli syariat dan dakwah lah yang mampu menggerakkan tugas ini.

No comments: