Saturday 27 December 2008

Renungan Tasawuf



Berkata Imam Ibnu Ataillahرحمه الله.
رب عمر اتسعت اماده قلت أمداده, ورب عمر قليلة اماده كثيرة أمداده.
Terjemahan: kemungkinan umur yang panjang keberkatan di dalam hidup seseorang itu sedikit, dan kemungkinan umur itu pendek tetapi dilimpahi dengan keberkatan yang banyak.

Melihat kepada kata-kata imam besar ini seorang ulama tasauf yang agung ini,kita menemui kebenarannya di mana berapa ramai orang Allah berikan umurnya yang panjang tetapi tidak menggunakan umurnya yang panjang itu di jalan Allah,beribadat,belajar ,membuat aktiviti kebajikan dan seumpama denganya. Sebaliknya dia berseronok-seronok di dalam menghabiskan waktunya kemudian tidur dan makan. Di mana waktunya dengan Allah Taala, apakah dia mempersia-siakan usianya yang berharga dengan tidak melakukan apa-apa ibadah kepada Allah. Dia seperti orang yang sudah mati ketika hidup tidakmember menfaat kepada orang ,ketika mati siapapun tidak menangis diatas kematian dia.
Rugilah wahai teman-teman apabila kita tidak mampu mengurus waktu kita kea rah kebaikkan, apa yang akan kita bawa nanti pada hari kita bersendirianRrugilah umat ini hanya mahu rehat tanpa memikirkan keperluan orang lain dan mementingkan diri. Kerana rehat yang sebenar adalah disyurga.
Dunia adalahtempat kita membaja dan bekerja untuk kita mengambil untungnya di akhirat kelak.
من زرع حصد.
Terjemahan: Sesiapa yang menanam dia akan mengutip hasilnya.
Lihatlah kepada mereka mempersia-siakan umur mereka yang panjang di dalam menentang kebenaran, di mana keberkatan hidup mereka,mereka menyangka mereka melakukan kebaikan sebalik itu sangkaan mereka semata-mata.

Kalau kita melihat kepada makna yang kedua,bagaimana sesorang itu umurnya pendek tetapi keberkatan dan kurniaan Allah kepadanya melimpah-melimpah seperti hidup beratus-ratus tahun. Lihatlah Imam syafie yang hanya hidup dalam usia 51 tahun,tetapi tengok kepada jasanya yang melimpah,kita mengingati beliau sampai sekarang, Imam Nawawi meninggal pada umur 45 tahun,tetapi meninggal khazanah ilmu yang banyak kepada kita seperti hadis 40, al-azkar dan sebagainya.berkat hidup mereka.
Begitu juga dengan saidina umar abdul aziz,meninggal pada usia 41 tahun,banyak sangat perkara tajdid dilakukan,memerintah hanya lebih kurang 2 tahun,ttetapi peuh dengan keadilan dan rahmat,pemimpin kita memerintah berbelas tahun tetapi penuh dengan kezaliman hanya sedikit kebaikan. Amat berbeza golongan ini dengan ulama ulama dan pemimpin kita yang solih. Sebab itu bukanlah kehebatan itu diukur pada umur yang tetapi pada sumbangan dan jasa kita pada manusia.
Mudahan kita termasuk di dalam golongan yang diberkati Allah pada umur kita disamping dipanjangkan umur kita. Amin.

No comments: