Friday 26 December 2008

Rasuah dan Hukumannya.

Rasuah sepertimana yang didefinasikan oleh ibnu abidin alhanafi iaitu sesuatu(wang atau harta) yang diberikan oleh sesorang kepada hakim atau orang lain(seperti pegawai kerajaan)untuk menjatuhkan hukuman yang berpihak kepada dia atau mengikut kehendak pemberi wang tersebut.
Berkata guru saya dr abdul aziz azam komentar daripada definasi ibnu abiding trsebut “iatu bertujuan utuk mencapai kepada sesuatu yang tidak tepat (batil) ataupun untuk mencapai kebenaran tetapi dia mampu mencapai tujuan tersebutdengan cara bukan rasuah.
Dr aziz juga menyebutkan hadiah kepada pegawai kerajaan yang mempunyai gaji adalah haram. Di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Anas yang yang bermaksud
“Hadiah kepada pekerja-pekerja(pegawai)adalah haram”.

Pegawai ini meliputi semua jawatan bidang kerajaan seperti guru,pensyarah,bahagian imigresen pegawai polis dan seumpama dengannya. Rasuah adalah membahayakan sector ekonomi dan pembangunan sesbuah negara. Negara kita Malaysia mengalami indek rasuah yang tinggi. Sehingga yang paling jijik terdapat rasuah secara seks,ini amat sadis sekali.
Lihatlah politik,mahkamah,polis apa jua badan kerajaan rasuah amat berleluasa sehinggakan kepada sukan dan pendidikan berlaku rasuah. Apakah mereka tidak ingat kepada firman Allah yang melarang hamba-hambanya memakan makanan yang di ambil secara tidak betul. Firman Allah

يايها الذين أمنوا لا تأكلوا أموالكم بينكم بالباطل.
Terjemahan: Wahai-wahai orang beriman,janganlah memakan harta-harta kamu di antara kamu sekalian dengan cara yang kotor.

Rasuah adalah sifat yahudi yang diwarisi sampai sampai sekarang, malangnya ramai umat Islam yang ingin mencari kekayaan mereka menggunakan cara yang paling mudah iaitu rasuh. Bagi mereka yang mempunyai kedudukan mereka menjadikan rasuah rasuah sebagai sumber pendapatan mereka. Mereka mendapat wang dengan tanpa ada sebarang usaha,menzalimi orang lain,sebab itulah Islam haramkan,kaedah ekonomi menyatakan
المال لا يلد مالا.
Terjemahan: wang tidak menghasilkan wang dengan sendirinya.

Untuk memperolehi wang perlu dengan menggunakan tenaga dan kerahan tenaga,tapi umat islam sekarang tidak peduli semua itu,yang penting kekayaan yang mereka dapat walau macam mana cara pun.
Itu kalau kita tengok dari sudut kejadian rasuah. Bagaimana pula dengan tindakan undang-undang oleh kerajaan, adakah mereka melaksanakan dengan seruis atau hanya slogan meraih simpati dan sokongan rakyat. Mungkin mereka yang paling banyak sapu duit rakyat. Sekiranya mereka ikhlas dan jujur,rasuah mesti dihapuskan daripada akar umbi,tak boleh secara sebahagian dua tiga kerat orang. Jenayah rasuah ini perlu dihapuskan secara menyeluruh baru ia mujarab.
Dan definasi rasuah perlu dibuat secara tepat agar keadilan dapat ditegakan. Subjek akhlak yang menentang rasuah perlu dihidupkan sekolah dan university. Pegawai –pegawai kerajaan perlu menjalani kursus akhlak bagi megelak rasuah. Keberanian perlu ada di dalam memerangi kes rasuah kerana kadang membabitkan keluarga dan kaum kerabat.
Di sana juga perlu diingat,pencegahan juga perlu dibuat,seperti menaikan gaji pegawai-pegawai dan pekerja-pekerja yang bekerja di bawah sector kerajaan agar mereka hidup senang dan tidak terfikir mengamal rasuah. Kata syeikh Ghazali “ sukar untuk membina taqwa tanpa pakaian dan makanan”.
Rakyat perlu ada kesenangan disamping taqwa membimbing mereka agar takut. Perlaksaan takzir cara Islam mesti dilaksanakan,adakah seorang polis yang bergaji rendah terlibat rasuah dihukum dengan begitu lama,apakah ini adli, bagaimana dengan anak bininya yang memerlukan saran dapat terus hidup,apakah hukuman diletakkan mukanya diakhbar dan dipenjara beberapa seketika atau kita perlu memberi sesuatu kerja yang boleh menginsafkan dia seperti kerja kebajikan tanpa bayaran.
Ahli-ahli phycologi dan pakar kemasyarakatanperlu terlibat di dalam menetapkan hukuman yang sesuai dengan pengamal rasuah. Ini mahukan hukuman yang adil dan mentarbiyah buakan semata-semata terlalu pedih sehingga memudharatkan kerja sesorang dalam kehidupan.
Perkara ini diperbincangan jujur dan adil,semua pihak terlibat di dalam gejala menghapus rasuah. Nanti kita akan bincangkan hukum sebahagian pelajar mesir yang menyuapkan duit kepada polis apabila di saman atau kepada pegawai di airpot ketika membawa baranglebih ,insyallah. Mudahan kita diberi taufik.

No comments: