Tuesday 16 December 2008

Fikh Aulawiyat.
Fikh Aulawiyat merupakan satu topic yang sering dibincangkan oleh orang ramai.Sebab dengan memahami perkara ini banyak faedah yang dapat diperolehi dan perjalanan sesorang itu dapat berjalan dengan sempurna dan baik.

Imam Qaradawi telah menulis satu kitab yang begitu bernilai tentang fikh aulawiyat sebab dia melihat kecacatan berlaku pada umat islam itu sendiri yang kehilangan kefahaman fikh aulawiyat dan para daie juga turut terjebak kepada gejala ini, ini meyebabkan banyak masalah berlaku ketika berdakwah disebabkan ketidakfahaman terhadap topic ini.

Melihat kepada definasi fikh aulawiyat bererti meletakkan sesuatu pada tempatnya ,sesuatuyang patut diawalkan jangan dilewatkan , sesuatu yang patut dilewatkan jangan diawalkan.

Fikh aulawiyat ini merangkumi semua aspek,ibadah muamalat politik ,dakwah dan sebagainya,khususnya kepada ulama dan pendakwah mereka harus memahami konsep ini dengan baik agar setiap tindakan mereka mendapat natijah yang baik..
Beberapa contoh fikh aulawiyat yang harus diketahui.

1:Mendahulukan kualiti keatas kuantiti.
Melihat kepada kaedah ini,berapa ramai golongan yang terlalu mengabaikan kualiti dan mengutamakan kuantiti dan hasilnya ia tidak membuahkan natijah yang membanggakan. Kalau kita melihat dimalaysia khususnya,banyak sekolah-sekolah agama didirikan tanpa memikirkan kualiti pelaksanaan sekolah-sekolah tersebut,hasilnya ia tidak mendatangkan natijah yang baik sebab sekolah agama berdiri di atas bantuan orang ramai,apabila terlalu banyak sekolah ,duit yang didermakan tidaklah begitu banyak,sekiranya difokuskan kepada sekolah tertentu dan dibelanjakan wang kepada sekolah-sekolah yang mempunyai potensi adalah lebih baik,banyak perkara yang boleh dilakukan, tetapi malangnya menjadi perlumbaan di dalam membina sekolah atau pusat-pusat pendidikan swasta tetapi tidak mempunyai guru-guru yang berpotensi yang cemerlang..

Begitu juga dengan projek pembangunan yang pesat,banyak projek yang membazir yang tidak sesuai dengan rakyat,sedangkan kualiti pembangunan yang dilakukan tidak memberi faedah yang banyak kepada rakyat,cuba tengok dikedah buat starwalk dibuat macam bukit bintang,dahlah orang kedah tak kaya mana,kalau orang tengok pun nak tergelak,jadi kadang-kadang melakukan pembangunan kerana nak habiskan peruntukan sahaja ini yang menyedihkan.(insyaallah lepas ini kita sambung,sory dah lama tak update,mudahan kita akan selalu tulis,jangan marah,tulisan ini adalah renungan saya terhadap buku fikh aulawiyat)

No comments: