Tuesday 23 December 2008

Perlaksanaan Hudud

Menjadi satu kesulitan untuk menjawab soalan yang amat jelas seperti yang diperkatakan oleh ulama:
استفسار الواضح اشكال

Terjemahan: Mempersoalkan sesuatu perkara yang jelas menjadikan sesuatu itu masalah (sukar dijawab).

Apabila timbul masalah mengenai perlaksanaan syariat khususnya hudud dan qisas,sesuatu jawapan yang mungkin agak payah untuk dijawab,sebab perlaksanaa syariat tidak bercanggah dengan akal dan reality bahkan banyak dalil yang meyokong perlaksanaan tersebut sama dalil nakli,akal,sejarah dan reality kehidupan manusia menuntut kepada perlaksanaan.

Cuma di sini saya ingin nyatakan kepada mereka yang bimbang kepada perlaksanaan hudud atau ada yangberhujjah dengan tidak ada di dalam perlembagaan jadi tak dapat di laksanakan. Kita katakan,hudud merupakan ubat yang agak pahit yang membebankan orang yang dikenakan hukuman dan dan menakutkan orang,tetapi sebaliknya ia adalah ubat yang terbaik di dalam merawat penyakit-penyakit jenayah yang sangat membimbangkan. Ia sepertimana seorang doctor yang merawat pesakit,ubat-ubat yang diberi semuanya tidak disukai oleh pesakit tambahan apabila membabitkan pembedahan yang berisiko,tetapi pesakit menerima rawatan itu dengan tabah kerana falsafah hudud adalah mendidik dan ia berperanan mencuci dosa penjenayah,kemungkinan dengan hukuman dilaksanakan keatas dia,dia menjadi ahli syurga insyallah. Berkata ulama tasawuf:

رب ذنب أدخل صاحبه الجنة.
Terjemahan: kemungkinan sesuatu dosa itu akan memasukan orang yang melakukan dosa itu kedalam syurga.

Bukanlah kata-kata ini menggalakan maksiat tetapi ia membuka pintu harapan yang tinggi kepada mereka yang bersalah mereka masih ada peluang disisi untuk kepada dan Allah gembira dengan hambaNya yang bertaubat seperti mana seorang ibu kehilangan anak kemudian dia menjumpai.

Perlaksanaa hudud bukanlah mudah untuk dilaksankan seperti digambarkan oleh sesorang,ia berhajat kepada syarat yang ketat dan ia bersesuaian dengan hukuman yang besifat keras dan jenayah yang begitu kejam dan berat.

Contohnya zina ia berhajat kepada 4 orang saksi yang adil, dan mungkin perlaksanaan ini amat sukar,kerana kerjaorang islam nak pergi mengendap dan perlakuan zina itu betul-betul nampak kemaluan lelaki itu masuk kedalam kemaluan wanita dengan sebenar-benar masuk.ini sukar kerana berdasarkan tabiat sifat manusia yang muslim dan adil tidak pergi mengendap orang berzina melainkan syarat ini diletakkan menunjukkan masyarakat umat manusia ini akan hancur apabila orang mula berzina ditepi jalan dan semua orang nampak tanpa ada segan malu daripada pelakuan mereka,ketika itu mungkin penyaksian diterima.

Dan sejarah membuktikan bahawa tak ada kes zina yang sabit secara saksi yang ada sabit secara pengakuan,maka perlaksanaan secara pengakuan itu boleh dilaksanakan.

Cuma diingatkan Islam tetap menggalakan orang yang melakukan zina menyembunyikan perbuatan tersebut dan bertaubat kepada Allah.

Mungkin orang bertanya bagaimana kalau pasangan ditangkap berdua-dua dalam keadaan bogel,dan air mani pun ada dibadan atau di atas katil apakah tidak boleh didakwa dibawah hukum zina atau percubaan berzina. Jawapannya tidak boleh kerana ia tidak pasti mungkin mereka hanya beronani atau sebagainya dan hudud gugur dengan ada syubhat, dan kes ini hanya disabitkan dibawah kes kahlwat dan dikenakan hukuman takzir tidak bolehdikenakan hudud. Juga sebagai peringatan,bagi pendapat saya,soalan di mahkamah seperti percubaan berzina atau adakah kamu berzina itu soalan yang tidak syarie kerana apabila mereka ditangkap mereka ditangkap atas khalwat,tak boleh ditanya,adakah kamu pernah berzina atau ada niat berzina. Soalan sebegini tak boleh ditanya,sebab akan membongkar rahsia yang tersembunyi seperti mana membongkar mayat di dalam kubur.

Ini adalah akhlak Islam. Cuba kita lihat kes curi memang susah untuk nak buktikan kes kecuriaan,tapi kita lihat disana undang-undang takzir yang boleh mengurang kes jenayah ini,mungkin dengan bantuan dna yang sedia ada dan timbul rasa syak terhadap sesorang situ kerana dia ada rekod jenayah yang banyak. Cuma kitakan,di arab Saudi pada zaman pertengahan 1900 zaman 60 an,selama 20 tahun terdapat 16 kes potong tangan saja yang berlaku ini menunjukkan kebersihan masyarakat apabila hudud dilaksanakan. Hudud tidak akan menghilangkan jenayah tetapi mengurangkan jenayah sampai ketahap yang tidak menakutkan sebab jenayah adalah penyakit,dan penyakit sentiasa wujud. Cuma apakah ubat yang sesuai untuk rawatan.(kita sambung nanti).






No comments: