Sunday 29 March 2009

Percubaan Pengharaman Pmram

Percubaan Pengharaman Pmram.

Kita melihat seorang perwakilan umno di mesyuarat agung umno menyuarakan cadangan agar diharamkan pmram di mesir atas alas an mereka ejen pembangkang. Diugut dengan penarikan zakat dan sebagainya. Saya pun hairan masih ada lagi orang muda berfikiran sebegini yang mereka ini kemungkinan akan menjadi pimpinan negara kelak,mereka masih berpegang kepada penggunaan kuasa dan kekerasan untuk melakukan sesuatu perkara bukan mengajak berdialog atau berbincang.
Saya bukanlah orang kuat di dalam pmram Cuma ahli biasa dan suka begini, tidak terikat dengan mana-mana jemaah yang bekerja untuk Islam ,semuanya kita sayang dan menghargai usaha mereka sama abim , isma dan sebagainya. Tetapi saya tidak menyokong usaha untuk mengharamkan pmram dengan alasan mereka pembangkang,kerana ini bercanggah dengan demokrasi dan hak kebebasan yang dilaungkan oleh semua pihak. Sebaliknya mereka patut mencari jalan keluar bagaimana kita hendak mempersatukan MSD dengan pmram kerana kedua-dua pihak mempunyai kelebihan masing-masing.
Bagi saya,janganlah kita melibatkan isu politik Malaysia pas dan umno di mesir,MSD tetap kerajaan bukan umno, Pmram bukan Pas, ia adalah badan Ngo, sebenarnya saya inginkan berlaku suasana yang jernih di mesir, tidak ada pertengkaran di kalangan kita baik pimpinan atau ahli-ahli.
Saya menyeru kepada semua pimpinan di mesir supaya mengiktiraf semua persatuan yang bekerja di mesir dan duduk semeja untuk membincangkan permaslahan yang boleh diusahakan bersama. Lupakan cerita-cerita lama,kita boleh bangkit membangunkan akedemik dan syakhsiah pelajar mesir apabila kita semua berganding bahu mengetepikan permasalahan khilaf dan manhaj masing-masing dengan menumpukan masalah akedemik dan masa depan umat Islam di Malaysia.
Sesungguhnya perpaduan di antara semua persatuan dimesir dan bekerjasa dengan Msd adalah merupakan tuntuan syarak dan semasa bagi kita menyelesaikan masalah-masalah pelajar-pelajar kita di sini.
Akhir sekali,kita mengharapkan kerajaan tidak akan mengharamkam pmram sebaliknyaberusaha untuk bekerjasama dengan mereka dan kita mengharapkan pimpinan baru pmram akan lebih sederhana dan lebih banyak menumpukan aspek perpaduan.

1 comment:

Abd Rahman Mohd Tharin said...

macam-macam la ni...

sejrh berulng

dulu pun mcm ni jugak

yg bawa kbnrn tetap akan terus dn kekal