Wednesday 7 January 2009

Akal Ilmiah

Akal adalah ciptaan yang tidak dapat dilihat yang merupakan alat untuk mendapatkan maklumat. Tanpa akal,seseorang itu tidak mampu berfikir dan menerima taklif daripada Allah Taala kerana ibadat berdiri di atas ilmu dan akal adalah asas kepada ilmu.
Akal ini perlu dijaga dengan sesorang itu belajar agar dia tidak menjadi orang berfikiran awam dan khurafat. Pemikiran awam ini adalah pemikiran yang lemah sebab ia mudah berubah kepada kata-kata yang dilontarkan . ia tidak melihat dan merenung apa yang diperkatakan sebaliknya menerima dengan tenang tambahan pula kata-kata daripada orang disayangi.
Akal khurafat pula mudah menerima perkara-perkara yang bercanggah dengan akal ilmiah yang melihat kepada dalil dan logic. Akal-akal yang lemah seperti ini tidak suka berfikir,menerima sesuatu dengan mudah,suka kepada kelazatan walaupun member kesan yang buruk pada dirinya.
Saya melihat akal awam dan khurafat inilah yang menyebabkan umat mudah tertipu contohnya penduduk di Malaysia. Kita tengok berapa wanita yang telah dicabul hasil daripada pergi berjumpa dengan tuk bomoh yang pembohong rawatan buang sial lah apa lah, dia tidak selidik latar belakang tuk bomoh,bila tuk suruh bersendirian dengan dia pun tak apa,asalkan sembuh penyakit, berapa banyaklah penyakit sial yang ada orang kita,adakah kita ini makhluk yang mulia ada penyakit sial,boleh percaya kah kepada tok bomoh tok bomoh palsu tu boleh membuang penyakit sial sebenarnya tok bomoh yang mencabul tu yang sial. Orang di malaysia perlu mengubah akal mereka bahawa tidak ada sial dalam diri sesorang,yang ada adalah kelemahan jiwa dan akal yang tidak digunakan untuk berfikir.
Al- quraan mengajak kita kepada akal ilmiah dan mencela pemikiran taqlid kepada warisan,suka kepada kreatif,tidak merima sesuatu melainkan dengan dalil dan hujah. Pembentukan akal ilmiah ini penting bagi mengubah nasib umat islam.
Cuba lihat adat-adat bodoh dimalaysia seperti penghormatan tugu negara,adat-adat mengutamakan wanita yang terdapat disesetengah negeri,hanya umno boelh memerintah, itu semua khurafat yang perlu dbuang. Umat islam perlu berani di dalam menilai sesuatu dengan akalnya tanpa dipengaruhi dengan hawa nafsu, selalunya berfikir dengan hawa nafsu suka kepada keseronokan walaupun memberi kesan kepada negative, dan berfikiran ilmiah ini selalunya melalui benda yang susah tetapi natijah positif. Contohnya,pelajar diwaktu,exam kalu dia berfikir mengikut hawa nafsunya,dia akan bermain dan bermain itu seronok tetapi dia tidak akan Berjaya di dalam peperiksaannya,tetapi pelajar yang berfikir melalui akalnya,dia akan bangun membaca buku,kurang kan tidur dan bermain lalu dia akan berjaya insyallah dalam periksa.
Maka di sini,kita perlu berusaha kepada membentuk akal ilmiah untuk mengubah nasib islam dan masa depan mereka.

1 comment:

flare prominence said...

as-salam..nk minta izin copy sebahagian artikel.blh?