Sunday 28 August 2011

Fikrah Merancang


Dipenghujung Ramadan ini membuahkan fikrah kepada kita iaitu fikrah merancang beribadat pada bulan-bulan akan akan datang. Fikrah merancang ini telah ditanggilkan oleh umat Islam sehingga perancagan untuk beribadat telah hilang daripada kehidupan kita.
Kita merancang segala-segalanya melainakan ibadat. Adakah kita mengatur ibadat kita diwaktu padi,diwaktu tengah hari,waktu petang,malam dan tengah malam. Ramadan mengajar kita pengertian sebegini. kita boleh merancang beribadat dngan tadarusnya,terawihnya dan sedekahnya. Alangkah indahnya kalau hidup kita berterusan dibawah lindungan Allah dan beramal dengan Sunnah Nabi.


Seperti kata seorang pemikir barat " If Fail To Plan You Plan To Fail" Maka fikrah merancang dan menysun waktu,kehidupan adalah tanda-tanda seorang muslim yang berjaya kerana dengan penyusunan kita mampu melaksanakan tugas kita dengan sempurna dan meletakan setiap amal pada tempatnya. Seperti kita menyusun kewangan kita dengan penyusunan dan perancangn dengan baik kita tidak berhutang atau mampu mengurangkan hutang dan dapat hidup dengan bahagia begitulah dengan ibadat.

Mudah-mudahan tulisan ringkas ini kita mampu menjadi umat yang merancang,setelah itu kita mampu beramal,setelah kita beramal kita ikhlas,selepas kita ikhlas, amalan kita diterima Amin.

15 comments:

Clothing Blogs said...

Nice blog post


https://www.cloud9umbrella.com

Alder Helmat said...

Wonderful description and your blog is very amazing.Hello, I am a travel adviser for flights to Bangkok. you can visit here: http://www.flightstobangkok.me.uk/.

Thanks.

Komunitas Rumah Sahabat said...

Assalamu'alaikum wr wb....?bagi bapak-bapak serta ibu-ibu sekalian yang ingin melihat Video kami di youtube silahkan ketik saja roby7690 atau robyanto61' ya mohon tinggalkan komentar dan kami ucapkan banyak-banyak terima kasih atas partisipasinya,demikian saya sampaikan atas nama komunitas rumah sahabat.

Ezze Farhana said...

Blog Walking Di sini . Banyak ilmu .

dunia tarabas said...

nice article, saya percaya dengan article ni, saya sama la dulu saya merancang nak buat laman sosial ramai yang mencemuh, alhamdulillah 2 bulan akhirnya siap. boleh tak tolong promote www.clickchat2u.com

dunia tarabas said...

mohon blogger buat ulasan menganai laman social terbaru www.clickchat2u.com di blog blogger.
ini aku nak uar uar kan kat korang semua ada satu laman social terbaru www.clickchat2u.com. Laman social ni menggabungkan laman social + pengiklanan. Kiranya ala ala facebook+mudah.com la. Aku tgk laman social ni boleh pergi jauh sebab selain bersocial user boleh iklan tak kisah la jual kete ke, kasut ke, umah sew ker, jual tanah ke , jual note book ke apa apa sahaja. dan aku tgk kat fb sekarang ni pun ramai yang tag tag dan tag gambar iklan niaga. tapi kat fb kawan kawan yang kita tag je boleh tgk. kalau kat clickchat2u ni semua boleh user boleh tgk. kalau ada 10 juta user maka 10 juta la dapat tgk. clickchat ni iklan yang free. yang free ni selama 30 hari. kalau berbayar tu ada la berbagai pakej semuarh rm 7 satu iklan. memang murah aku tgk. so apalagi aku harap korang semua signup cepat-sepat dan memeriahkan clickchat2u.com ni. Alooooohaaaa

Oke Deh !!! said...

beramal dan ikhlas adalah suatu perbuatan dgn pahala yg sangat tinggi.... salam kenal

Penyelamat Dunia said...

Kita sebagai jiran tetangga digalakkan untuk saling ziarah menziarahi.. huhu..
Jom masuk blog saya. Ada post terbaru bertajuk Realiti Betul Perempuan dan Duit

Unknown said...

Holiday.CNY. so surfing aimlessly and at last rested at your blog. Frankly i found very interesting indeed. Countinue writing.

vanila cake said...

http://www.part-time-lumayan.com/?pt=PL860454

Rumah Ukir,Furniture Rumah,Furniture Ukir,Mebel Ukir,Mebel Jepara,Furniture Jepara,Ukir Jepara said...

like.....
By : admin
http://www.rumahukir.com

Rumah Ukir,Furniture Rumah,Furniture Ukir,Mebel Ukir,Mebel Jepara,Furniture Jepara,Ukir Jepara said...

like....
By : admin
http://www.rumahukir.com

Microsoft Office said...

Microsoft Office 2010 provides office software essentials to homes so that users can get tasks done more quickly and easily. Office 2010 is the complete, powerful and easy-to-use productivity and contact management suite.

Unknown said...

Kami pembekal strip ujian kehamilan dan ovulasi dengan harga yang murah tetapi berkualiti.

Kami menjual secara runcit pukal dan dropship.

Harga serendah RM1.50/pcs.

Lebih banyak anda beli, lebih DISKAUN kami beri

Untuk keterangan lajut lawati blog shop kami:
http://kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com/

Unknown said...


Polos Ralph Lauren,Ralph Lauren Espa?a,Ralph Lauren Outlet,Camisas Ralph Lauren! comprar Ralph Lauren Polo Camisas online, ahorre 60% descuento!

Hollister Espa?a,Directa de la fábrica de descuento, alta, precio bajo, garantía de calidad, el transporte!

New Balance 574,New Balance UK,New Balance shoes exported around the world, tried and tested quality, the price is very cheap, up to 64% Off!

New Era Caps,La tienda de Espa?a para New Era Caps,Encuentre una gran variedad de Gorras New Era con el ENVíO LIBRE disponible en Village Sombreros,ahorre 56% descuento!


new era france,Le magasin de France pour New Era Caps,Trouvez une grande variété de Casquettes New Era avec Livraison gratuite disponible dans le village de chapeaux,new era soldes en France online!