Tuesday, 23 February 2010

Ketibaan

Alhamdulillah ,ketibaaaku di Malaysia disambut oleh keluarga,amat seronok apabila bertemu keluarga,bergurau senda dan makan2.

Tapi ketika perjalanan pulang,satu preristiwa yang aku tak pernak sangka ialah,ramai adik2 dan sahabat2 menghantar pulang aku kat airpot. Aku ni bukan pemimpin atau ulama,hanyalah student biasa, aku duk fikir klu org hantar aku ni mungkin 5 6 orangg saja . sebab kewujudan dan ketiadaan aku sama saja tidak memberi kesan pada orang.

Tapi,tiba2 ramai adik2 datang ke airport untuk hantar aku dan isteri pulang,akhawat pun datang. Aku ni rasa seih dan terharu,ada juga orang sayang kat aku. Peristiwa ini menambah kepiluan aku ketika pulang ke Malaysia. Teringat wajah sahabat2 adik wasatiyah dan adik2 yang rapat dgn aku.

Ada yang bagi hadiah,tak terlintas nak dapat hadiah, betapa trharu. 9 tahun di sana meninggalkan seribu kenangan indah dan pahit, dan aku mengecapi nikmt yang indah pada penghujung aku d mesir dengan iaitu dapat merasai kasih sayang guru2ku,sahbat2ku dan adik2ku.

Masa diairport suasana begitu emosi,jarang sanagt aku nangis dan terbit air mata, air mata aku mula mengalir bila aku dakap isra, dia menangis,aku pun mula menangis, bila kat capok kami berua mengalirkan air mata, masa kat rahman lagi aku sedih sebab dia menangis, dekat ambe aku nangis sebab aku rasa dia sebak, berat aku melangkah masuk,semua orangaku peluk, kepada akhawat hanya ukirkan senyuman dan terima kasih kepada di atas kasih sayang mereka terhadap aku, ada yang tulis kisah aku dlam blog, ada yang anggap aku sebagai ayah, yang mana salah seorang mereka menganggap aku adalah org yang paling dia rapat selepas ibu dia, bagi aku satu penghargaan yang besar kepada insane yang tidak banyak menyumbang kepada mereka, sumbangan terlalu sedikit,tetapi penghargaaan itu terlalu tinnggi.

Firdau tulis surat kepada aku, surat yang begitu bermakna, tak sangka dia pandai meluahkan perasaan, muhsn pun tulis dalam blog, jadi nikmat kasih sayang ini aku rasa begitu istimewa sebab au pulang dengan tidak permusuhan dngan siapa2, mkkk pun majlis perpisahan, ini satu tanda mahabbah di antara kita semua.

Aku sayang kepada guru-guru,sahabt2 dan adik2ku. Aku inginkan hubungan ini beterusan. Biarlah sampai keakhir hayat. Hubungan akhuwah dan ilmu amat memberi kesan kepada kita sebab ia tidak mempunyaoi kepentingan duniawi. Siapalah aku untuk dijadikan bahan kepentingan kerana bukan pemimpin,bukanya,pegawai,bukan orang kaya,bukan ahli koperat atau pembesar.

Aku hanya lah student biasa,bukan lah cemerlang tapi taklah bodoh sangat, seperti seorang ulama yang menceritakan dirinya dengan menyatakan dia tidaklah cerdik sgt tetapi tak bodoh sangat.


Maka aku rasai ,nikmat ilmu dan ukhuwat adalah asas kepada persahabatn .aku pun tak mau sedih berpanjangan, tapi kadang ia tak dapat dibendung.mungkin inilah tulisan terakhir mengenai kehidupan di mesir, selepas akan kembali kepada perbahasan ilmi.

Kehidupan mesti diteruskan,jangan terlalu lama bersedih merugikan,cekallkan diri dan terus belajar tanpa ada jemu. Minta maaf keada adik2,tak mampu nak bagi hadiah kepada semua org tanda ingatan,tetapi doa dan kasih sayang saja yang mampu aku beri.

Aku mengharapkan adik2 medic dan syaraiah pergilah ngaji kat dr Yusri pada hari sabtu untuk mengubat rohani di masjid azhar.

Wahai adik2 ku.belajarlah rajin, jangan malas dan lemah daalama menuntu ilmu, kerana kamu semua memenatkan diri pada waktu muda ketika belajar kamu akan rasa seronok ketika waktu tua.

Kepada sahabat2 dan adik2 wasatiyah, doakan selalu kepada aku,insyallah kita akan betemu dimalysia. Mari kita bekerjasama perkara yang memberi faedah kepada umat islam.
Akhir kata ini nombor handphone aku kat Malaysia,contact2 aku bila adik2 balik Malaysia. 016 2635622.

Salam rindu dan kasih pada semua, maafkan segala kesilapan aku yang telah dilakukankat mesir. Wasslam(minta maaf, gambar akan disiarkan difacebook,entah bila )

Fauwaz Fadzil noor

11 comments:

norfarhana said...

salam ustaz

bila saya tengok kat airport haritu,semacam satu cairo turun hantar ustat n kak niah.ramai sangat,hampir separuh penuh departure hall tu..itu tandanya sayang semua orang dengan ustat n kak niah.mungkin ini nikmatnya ukhuwwah fillah :)

Allah hantar ustat n kak niah dikalangan kami untuk menyatukan hati2 kami.untuk menyedarkan kami tentang kepentingan menuntut ilmu untuk membentuk jiwa dan pemikiran kami dan banyak lagi.walaupun saye hanya join klas wasatiyah dalam masa hampir sebulan je,saye dapat rasakan semangat dan ilmu yg ustat alirkan dalam jiwa2 kami.

sebenarnya,sampai ke saat ni saye xhenti mengalirkan air mata bila teringat ustat n kak niah lagi2 bila bukak blog dan facebook ustat n kak niah.tp saye fikir,sampai bila kita nak hidup dalam kenangan sahaja.kita kena fikirkan tentang hari esok.

doakan kami adik2 yang terkapai2 kerana pulangnya seorang pendidik,abang n kakak terus kuat dan tabah meneruskan perjuangan menuntut ilmu.
saye ingat pesanan ustat dalam taxi hrtu,pergi join klas sheikh yusri kt masjid azhar.insyaAllah

ada rezeki bole buat gathering kt satay kajang haji samuri nnt eh ustat...hehe.sedap2

let us start focusing on what's in front of us... =D

[sori ustat,panjang sgt.saye xde blog tp nak jugak tulis =P ]

Hafzi said...

adeih. ingatkan first

Ustaz rindu mesir lagi tu hehehe

semoga dipermudahkan segala urusan.

(p/s : saya tulis pendek sebab saya ada blog hehehe)

dabeizzz said...

salam...

ni yang nak blaja sungguh2 n berbuat baik...nanti blh ramai2 org hantar kat airport..huhu :)

Alhamdulillah sy xrs sdih sgt(he2).Frankly,saya dapat rasakan ust masih ada walapun tiada jasad di dpn mata.

Moga kegigihan menuntut ilmu itu terus meresap dalam jiwa kita bersama

Ayuh teruskan perjalanan!Banyak lagi tugasan yang menanti di hadapan.

Moga bertemu di syurga.Ameen~

PEMENANG said...
This comment has been removed by the author.
PEMENANG said...

pas ni ustaz leh wat kelas wasatiyyah secara on9 dengan anak2 murid ustaz ...hehe....wat video conference ke ...baru anak2 murid ustaz x terase kehilangan walau jasad ustaz di malaysia

- pas ni senior2 plak balik ....da berubah suasana mesir nih..

- safwan kawan bai

abu al-izz said...

salam farhana,saya pun ingt kat kamu dan kawan2, terkenang kelas pengajian bersama kamu semua.\

walaupun kamu masuk lewat,tetapi kamu amat gigih tak pernah ponteng sampailah ke makam imam syafie,
saya doakan jadi org yg cinta ilmu, insyallah balik nnti kita makan kat satay kajang he2,bawa kacang soya he2

kepada hafzi, lewat pun tak pa, yg penting jujur he2,ok tak ayat,

kamu mmg macam tu natrah he2, nak sedih buat saya balik kamu byk tanggungjawab sebagai timbalan presiden he2,
mudahan kamu belajar dgn bersungguh dan ikhlas akan pasti mesti menjadi org yang cemerlang,

cadangan sofwan tu bagus sgt, mudahan dipermudahkan segala urusan, teruskan perjuanagn safwan

Hafzi said...

hahaha adeih... ayat ustaz sedap.

sate + air kaca soya hohoho

online ceramah tu ok gak ustaz. kalau2 ustaz free bgtau la. ustaz online nnti kite wat conference

lyannayahya said...

menarik jugak idea tu.confernce ramai2.

tp-xdak makan ah.:)

[moga ustaz n kkniah dapat terus mmberi di Malaysia]

Hafzi said...

bleh je nk wat makan.cam ni tekniknya.

wat kat umah agmal (hahaha), pasang speaker, sewa lcd, pastu kak yana masak ar mihun goreng lg hoho.

Fauwaz Fadzil said...

oh ya, he2 klu buat conference, masing2 buat makan dekat komputer he2, mudahan Allah permudahkan

Hamra said...

Salam Ustaz.

W/pun saya dikira join kejap je kelas wasatiyah, tp mmg terasa kesannya. Pengetahuan baru tu tak perlu saya sebutlah, memang banyak dapat benda2 baru. Selain tu, semangat ustaz dlm menuntut ilmu dan menyampaikan pulak kpd kami seakan takde rasa penat atau jemu mmg jd teladan & cabaran buat saya khususnya.

Bak kata ustaz, kami klu tak dalam kelas, mmg x baca la buku2 tu semua. Sekarang pun ada lg bbrp point yg saya baru dapat simpulkan drpd perbincangan dlm kelas wasatiyah tu w/pun benda tu bincang lama dulu.

Kelas macam ni mmg takde ganti kat mana2.. Ilmu dan ukhuwwah sekali gus.

JazakaLLAH khairan kathira Ustaz. Semoga Allah berkati dan rahmati serta permudahkan perjalanan hidup Ustaz dan Kak Aniah.

-Humairah