Tuesday, 1 December 2009

Kepulangan Yang Hampir(Part 4)

Pada awal tahun 2007, satu peristiwa yang bernilai dan berharga di mana aku berjumpa dengan seorang yang terkenal Dr Muhammad Zuhaili di hotel simiramis dekat qurnish. Guruku Dr Saadudin Hilali(insyallah aku akan bercerita kisah beliau nanti) memberitahu bahawa ada ijtimak di hotel simiramis, aku minta nak ikuti sekali. Beliau kata boleh.
Pada awal pagi aku pun pergi ke hotel simiramis dengan harapan juga bertemu Imam Qaradawi sebab di internet memberitahu bahawa Imam akan datang. Setelah sampai di hotel, aku pun pergi ke dewan perasmian musyuarat zakat bagi negara Kuwait yang dihadiri oleh ulama2 besar. Majlis ini dirasmi oleh Dr Hamdi Zarzuq, menteri waqaf Mesir dan juga dihadiri oleh mufti Mesir.
Majlis ini di hadiri oeh ulama besar seperti Dr Wahbah Zuhaili,Dr Ramadan Al-buti,Dr Ali Qurrah Daghi,Dr Syarif, Dr Sulaiman Asyqar dan sebagainya.Bila sampai di dalam dewan, aku mengambil tempat dibelakang maklumlah setiap kerusi diletakkan nama khas untuk tetamu,bila aku duduk aku ternampak lelaki dihadapan aku, rupa macam kenal, tetapi aku tengok namanya ada kat kerusi depan sikit, aku pun pergi dekat dekat lelaki itu untuk confirmkan siapa gerangannya, aku memberi salam kepada lalu aku pasti dia adalah Dr Zuhaili, lalu aku mencium tangannya dan bertanya kabar. Dan aku ceritakan aku ikuti ceramah sebulan beliau di Uia pada tahun 2003. Aku bagi tahu aku adik kepada abang aku yangku sanyangi Ammar Fadzil, sebab aku abangku pernah mengajar diuniversiti Syariqah di Emirate selama setahun dan ketika itu Dr Zuhaili menjadi dekan kepada abangku
Aku amat menyintai Dr Zuhaili, dia seorang baik hati,warak,sayang sungguh padanya. Aku memberitahu kepadanya aku menterjemah buku kecilnya, “adab berfatwa”. Dia meminta aku satu nuskah, kemudian daripaitu aku member kepadanya pada perjumpaan lain. Pertama kali aku duduk kat mesir melihat persidangan ulama besar, kagum aku melihat memreka berhujah terutama Dr wahbah yang dianggap pedang di majlis tersebut, pantas berhujjah dan mengkritik.
Kesemua tajuk berkaitan dengan zakat. Dalam majlis ini, dr Qaradawi tak hadap hadir sebab keletihan dan sibuk. Ini diberitahu oleh orang kanan Imam Qaradwi iaitu Dr ali daghi ketika kau bertanya beliau di dalam biliknya. Alhamdulillah dapat satu hadiah kitab daripadanya.
Pada waktu malam hari pertama, aku datang lagi ke mesyuarat tersebut, aku bertemu dengan Dr Zuhaili, lalu meminta izin kesemua tulisan dia untuk aku terjemah, dia menulis keizinannya di dalam kitab yang aku bawa kepadanya,kitab yang beliau tahqiq iaitu almuhazzab, terima kasih guruku.
Aku dengan rasa dengan penuh pangharapan mengajak beliau datang kerumahku di syarik adri untuk aku baca kitab dan makan2 pagi. Dia meneriman perlawaan aku. Maka pada pagi jumaat, aku pergi menjemputnya di hotel pada pukul 8 pagi kalau tak silap, dia sudah menunggu, sungguh punctual beliau, aku nak tiru akhlak itu, tapi menjadi lagi, tapi nasib baik hari tu, punctual,kalau tak malulah.
Aku pesan pada sahabat ku firdaus untuk membeli makanan sarapan dekat syibrawi,untuk makan bersama, betapa gembiranya naik teksi dengan ulama, bila sampai di rumah isteri aku sambut dia,beliau cukup mesra ,berbual dengan isteriku, satu yang mengagumkan aku,sampai saja dirumah burukku, beliau terus bertanya, buku apa nak baca, masyaalah ahli ilmu. Tidakmembuang masa, aku terus mbil kitab muhazzah yang beliau tahqiq dan kitab muktamad untuk dibaca. Selama dua jam kami baca termasuk firdaus mendengar. Pembacaan diselangi dengan persoalan dan perbincanagn. Alim sungguh ,ingatan yang kuat. Isteriku buatkan milo sambil 2 minum, terasa tak puas duduk dengan beliau, terasa saja ingin beliau tidur dirumahku,tapi dia sibuk. Selepas habis baca, makanan telah disediakan, syawarma dengan ayam panggang dan roti2 berserta minuman jus. Beliau asalnya tak nak makan, sebab dah sarapan kat hotel, tapi aku mengajak dengan penuh harapan. Kami pun makan bersama sambil tangkap gambar. Ketika bersembang aku bertanya beliau, Maulana tulis buku sehari berapa jam, dia kata, dia tulis dripada pukul 7 sampai 8 malam, lepas tu beliau pergi univeristi berenang salama 2 jam atau jogging sejam. Ya Allah hebatnya dapat tulis begitu, dalam masa yang menjaga kesihatan. Ini meruapakan ibrah dan teladan yang sangat baik.
Hebat tak hebat Dr Zuhali, dia ada dua digree dua master, dalam syariah dan law civil, punyalah cerdik. Hidup tak buang masa. Hari tu aku memgambil peluang untuk meminta tanda tangan beliau untuk buku2 beliau yang aku beli, hamper seluruh buku2 beliau yang dia karang atau tahqiq beliau tandatangan,hamper semua buku2 beliau aku beli, buku2 beliau best dan mudah dibaca.
Masa dah dekat dua jam, ketibaan untuk beliau pulang telah tiba,sedih aku,nikmat begini terlalu jarang aku capai dan amat sukar untuk diriku capai, aku selalu berangan, kalau aku kaya,aku bercitai -cita nak sponsor guru2 ku seperti dr Saadudin, dr Zuhaili datang ke Malaysia, semua pembiayaan aku tanggung,bawa mereka berjalan sambil berlajar daripada mereka, ini angan 2 ja, mana nak tahu angan2 boleh jadi kenyataan. Aku pun menghantar beliau pulang kehotel bersama firdaus, untuk beliau solat jumaat.

Pada hari sabtu esoknya aku bersama izzat sahabat baik aku pergi menghantar beliau kat hotel sebelum beluai pulang ke Uae bersama rakannya mufti Uae, tak ingat namanya. Aku berpelukan dengan beliau dan berharap dapat lagi bertemu beliau, bila aku di Malysia aku call beliau untuk bertanya khabar, tapi kat Mesir susah nak call, harap2 boleh call lepas ni.Terima kasih Dr Zuhaili kerana sudi melayan hamba yang kerdil ini, terima kasih segalanya,semoga Allah membalas jasa dr yang tidak terhingga.
Sebelum menutup coretan siri ini, teringat aku kepada seorang ualam India iaiti allamah dr ali An Nadawi anak murid kepada Imam Abu Hasan Ali An Nadawi. Aku juga berkempatan bertemu beliau di hotel itu, sempat juga membaca sedikit mukadimah buku fikh Syafie dengan beliau, beliau seorang warak dan alim besar. Peristiwa yang menggembirakan ialah beliau mengajak aku menemani beliau untuk berjalan diluar. Mula 2 beliau nak pergi Husain, kemudian dia pukul 9, beliau kata, mungkin pelancong ramai, jadi tak payah pergi, ya lah pelangcong2 mat saleh pakai macam, sungguh beliau menjaga matanya, yang aku nilah banyak sangat maksiat. Ya Allah ampunkanku.
Sebelum bergerak, beliau pesan kepada aku, “ fauwaz,selawat kat Nabi”,sebab malam tu malam jumaat. Jadi sepanjangberjalan di tahrir bersama beliau bersembang dengan beliau sambil beliau berzikir dan berselawat aku pun ikut samalah(sebelum jalan dengan beliau aku nil alai selalu sampai sekrang ni) sungguh hebat berjalan dengan ulama rabbani seperti ni.
Selesai daripada berjalan aku pun menghantarnya dekat denga hotel ,beliau tak bagi hantar sampai hotel, aku pun ikut saja perintahnya, aku ajak beliau pergi rumah ,tapi beliau kata dah lewat,sedih meninggalkannya. Cuma yang aku terharu sangat, beliau berdoa kepadaku, dengan berkata “ aku mengharapkan Allah membuka futuhat kepada kamu wahai fauwaz”. Aku sentiasa menanti futuhat daripada Allah dalam bidang ilmu. Ya Allah jadikan lah kami secebis daripada mereka.

Tetapi aku rasa, di mesirni ,kalau kita benar berdoa kepada Allah untuk berjumpa dengan ulama dan berdamping dengan mereka Allah akan maqbulkan, jangan putus berdoa kepada Allah agar kita selalu berdamping denagn ulama. Mudahan Allah menjadikan kita sebagai ahli ilmu dan khadam kepada ulama. Amin.

2 comments:

damoony said...

sedih2... ustaz nak kelik dahh...

Fauwaz Fadzil said...

ya ka, ana pun sedih nak tinggla mesir n kawan n guru2