Sunday, 16 December 2012

Bicara Jumaat

Sudah lama saya tidak menulis diruangan blog saya kerana kekeringan idea. Hari ini saya mempunyai sedikit semangat untuk menulis ruangan baru yang saya namakan bicara jumaat agar setiap jumaat saya mampu menyedia ruang fikrah yang berguna kepada pembaca dengan mengambil keberkatan pada hari jumaat yang mulia. Saya mulakan dengan tajuk yang diutarakan oleh imam mujaddid Hasan Al Banna di dalam bicara jumaatnya yang bertajuk “ Harapan dan Putus Asa”. Imam menyatakan bahawa tidak tergambar pada seorang mukmin sifat putus asa walaupun dalam keadaan kegelapan yang pelbagai dan pelbagai rintangan. Sesungguhnya kata imam al Quran meletakan putus asa pada peringkat kekufuran. Sesungguhnya al Quran memperkuan sistem dunia yang tidak berubah bahawa dunia ini berputar,orang kuat tidak selalu bekuasa dan orang yang lemah tidak akan lemah selamanya. Kehidupan ini adalah berputar-putar. Sesungguhnya hikmah dan faedah daripada undang-undang ini adalah untuk menguji keimanan orang-orang mukmin,untuk memilih yang siapa yang terbaik dan untuk meraih keampunan daripada Allah Taala.. Sesungguhnya pertolongan Allah amat dekat kepada mereka yang diuji. Maka jadikan ujian sebagai tempat mendekat diri kepada Allah. Kita perlu memperkasakan dalaman daripada berputus asa seperti kata Imam, kerana berputus asa menyebabkan kehidupan kita penuh dnegan kesedihan dan tidak bersyukur di atas nikmat Allah. Kita perlu melihat implikasi setiap daripada ujian Allah Taala yang mempunyai seribu hikmah yang tersembunyi. Ayuh di hari jumaat ini kita membangkan semangat dan keazaman kita menjadi insan rabbani seterus menggerakan diri kita untuk berkhidmat kepada Islam.

6 comments:

Muhammad Fahmi said...

Blognya bagus, senang bisa ikut membaca.

Salam,
Fahmi.

Alxe Lu said...

包裝國度,各式各樣包裝設計作品與包裝盒印刷產品,還提供包裝盒線上自動計算,業界獨一無二,包裝盒設計還可以線上校稿喔。

Ivan Pylat said...

Exquisitely professional thoughts. I merely hit upon this web site and desired to enunciate that I've definitely essay-writings-service.com delighted in reckoning your blog articles or blog posts. Rest assured I'll subsist pledging to your RSS and I wish you write-up after much more shortly>:O

balidogen said...

Bali Spa
Nusa Dua Restaurant
Kampung Ubud
Ibunda Bungalow
Home Balinese Traditional
Bali Wisata Murah
Bali Paket Wisata
Sewa Mobil di Bali
Bali Cheap Tour
Bali Tour Travel
Bali Rent Car
Bali Transportation Service
Bali Car Rental
Bali Travel Online
Bali Transportation Service
Bali Car Rental
Bali Travel Online
Bali Wisata Murah
Bali Paket Wisata
Sewa Mobil di Bali
Nusa Dua Restaurant
Bali Spa
Bali Transportation Service
Bali Car Rental
Bali Travel Online
Kampung Ubud, Ibunda Bungalow, Home Balinese Traditional

Fatma Çanka said...

sitemiz otel hizmetleri motel ve hotel buklet hizmetleri sunamktadır otel bukelt ihtiyaçlatınızı sitmizden karşılayınız otel buklet - otel buklet malzemeleri - Motel buklet - Hotel buklet - otel bukletçi - istanbul otel buklet - otel buklet bardaklık - otel buklet ayakabı cillası - otel buklet şampuan - otel buklet sabun - organik sabun - ikram ürünleri, buklet malzemeleri, otel buklet malzemeleri - ,
Otelbuklet dünyasında 1 numara olan www.9hc.org türkiye aramaları 9hc.org - antalya otel buklet - ankara otel buklet - izmir otel buklet - istanbul otel buklet - bodrum otel buklet - kuşadası otel buklet - milas otel buklet - çeşme otel buklet - kadıköy otel buklet - taksim otel buklet - kartal otel buklet - otel buklet - beşiktaş otel buklet hepsi 9hc.org da otel buklet dünyası.
web hosting shell akılı web site tasarımları webhosting domain hizmetleri türkiye istanbul kadıköy webhosting - web - shell sitesi tasarımalrıyla wordpress vbulletin kurulumları opencard kurulumları

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI