Wednesday, 9 June 2010

Bagaimana Seorang Pelajar Mengatasi Penyakit Tidur Dan Malas

Penyakit mudah tidur dan malas merupakan halangan utama bagi seorang pelajar untuk membaca dan belajar.
Pelajar yang berjaya selalunya mengurangkan waktu tidurnya,dia tidak mengalah kepada mengantuk dan malas.
Tips-tips yang boleh mengelakkan seseorang pelajar daripada tidur:
1: Apabila sesorang itu mengantuk dan berasa malas,jangan turutkan perasaan itu,sebaliknya ubahlah ketempat lain atau lakukan aktiviti lain atau mandi atau berborak dengan kawan seketika,selepas itu dia akan cergas semula.
Apabila kamu menuruti perasaan kamu untuk tidur maka ia akan menjadi kebiasaan kamu apabila kamu terasa untuk tidur kamu terus tidur. Ini akan merugikan kamu di dalam pembelajaran.
“ Barangsiapa menguasai nafsunya sekali dia akan mengusai dirinya selama-lamanya”
2: Fikirkan Kamu Adalah Harapan Umat Dan Agama
Apabila kamu terasa mengatuk dan malas,kamu cuba fikirkan kamu adalah harapan agama dan umat. Cuba bayangkan betapa ruginya agama dan umat apabila kamu tidur. Sebagai seorang pelajar kamu harus sedar bahawa ramai dikalangan umat Islam tidur waktu pertengahan malam atau tidur sampai kesubuh,kalau yang berjaga pun, dia tidak membaca buku.
Maka kalau kamu sebagai pelajar pun tidur, maka siapa yang mempertahankan agama dan umat ini,dalam masa yang sama agama dan umat akan lemah dan ketinggalan.

3: Membaca Buku-Buku Kisah Orang Berjaya
Di antara perkara-perkara yang membantu seseorang pelajar tidak mudah tidur dan malas ialah membaca buku-buku kisah orang yang berjaya. Pembacaan seperti ini penting untuk menanam minat dan semangat untuk mencapai kejayaan di dalam menuntut ilmu.
Apabila sesorang pelajar selalu membaca buku-buku kehidupan ulama,dia akan mendapati bahawa kejayaan di dalam menuntut ilmu tidak akan dicapai dengan berehat sebaliknya ia dicapai dengan kepenatan.
Berkata seorang ulama “ Tidak akan merasai nikmat ilmu mereka yang tida merasai kepenatan di dalam menuntut ilmu”.
Pelajar perlu bezakan di antara kejayaan di dalam peperiksaan dan kejayaan di dalam ilmu. Kejayaan di dalam peperiksaan mungkin kita boleh capai dengan sedikit usaha tetapi ilmu tidak mungkin dicapai melainkan dengan usaha sebab ilmu lautan yang perlu diredah. Dan kebiasaannya orang yang berenang dia merasai kepenatan.

4: Bergaul Dengan Orang-Orang Rajin
Di antara ubat yang paling mujararab seklai kita bergaul dengan orang rajin, tidak membuang masa kepada perkara –perkara yang sia-sia. Selalu menjaga waktunya. Menunaikan kewajipan sebagai pelajar. Tidak menangguhkan kerja yang boleh disiapkan hari ini kepada hari esok kerana sikap suka menangguh kepada hari esok itu adalah sikap orang-orang lemah.
Kata ulama, manusia seperti angin,kalau ia berada ditempat yang wangi,ia akan menjadi wangi,kalau ia berada ditempat yang busuk maka ia akan menjadi busuk. Begitulah manusia. Sebab itulah kata ulama “ Duduklah dengan seseorang,kamu akan jadi sebangsa dengannya”. Maka kita duduk dengan orang rajin insyallah kita akan jadi rajin.
5: Berdoa
Inilah senjata kita yang paling ampuh dengan kita selalu meminta doa kepada Allah Taalaagar dihindari penyakit malas dan mudah tidur bukan pada waktunya. Bacalah doa yang Nabi صلى الله عليه وسلم ajar
اللهم أني أعوذ بك من الهم والحزن، وأعوذ بك من العجز والكسل وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال
Ulanglah doa ini berkali-kali agar kita menjadi muslim yang rajin dan cergas serta kuat. Orang mukmin yang kuat lebih disukai oleh Allah Taala daripada mukmin yang lemah.
Muda-mudahan tulisan ini memberi menfaat kepada saya dan pembaca. Amin

14 comments:

lyannayahya said...

ustaz doakan saya menjadi pelajar yang cemerlang dan berjaya.

do sheikh kibir mustajab ni:)

dabeizzz said...

salam..lamanya xbertandang di sini.tiada secret recipe dalam kejayaan melainkan usaha bersungguh2:)-membaca blog ust utk menghilangkan ngantuk-

Fauwaz Fadzil said...

insyallah saya doakan utk kmu liana memjadi pelajar dan doktor yng mukminah dan daiyah. tolong kat saya sama.

amboi natrah,baca blog saya nak hilang ngantuk ja ka he3

dabeizzz said...

kebetulan..he2..jgn risau,insyaAllah dpt bnyk manfaat.ust,nti insyaAllah kt plan pasal racangan di Msia ye?salam pagi jumaat~

Farid Nazmi said...

Terima kasih atas pencerahan, musim2 exam ni makin menjadi2 plak ngantuknya :(

cikgusaiful said...

Terima kasih kepada ustaz atas artikel yang menarik ini. Izinkan ana gunakan isi-isi penting untuk motivasikan pelajar saya di dalam kelas. Semoga ustaz dan seluruh isi keluarga akan sentiasa dikurniakan ketenangan dalam menempuh kehidupan. InsyaAllah...

Fauwaz Fadzil said...

melawak ja nat he2, tak pa nnti kita rncang elok he2,

farid,mudahan kita ni kurang tidur.

taka pa cikgu. terima kasih di atas kesudian cikgu amblitulisan ini.mudahan cikgu diberkati

norfarhana said...

salam ustat sihat ka?
ma kasih na atas nasihat ustat.right on time.
baru sat tadi belek2 gambaq p maqam.
teringat ustat slalu pesan,ilmu berhajat kepada pergerakan.
kena usaha kurangkn 'layan' sgt perasaan ngantuk ni
doakan kami.jzkk ustat :)

Fauwaz Fadzil said...

saya sihat. saya doakn kamu berjaya.

sebenarnya tulisan bagi nasiaht kat saya sama supaya saya lebih rajin membaca dan menulis, diri ni tengah malas,sebab tu tulis bagi kuat semnagt he2.

aa teringat gambar kat maqam tu, jgn lupa letak balik

Husna Adnan said...

salam ustaz,
minta izin copy article ni ye.

Tobibah Ainy said...

aah betul!!

badan kita ni tak boleh dimanjakan sangat..kalau mengantuk jangan dilayankan sangat..kene paksa diri untuk bangun setadi..

[eh eh mcm membebel plak kt sini hehe ]

bcik said...

sukran,sgt tertarik dgn pandgn ustz yang bersift wasatiyyah krn dpt membantu perkembangn yang lebh harmoni.tekun sggh ustz dgn ilmu knl sikit2 ja masa ngaji dgn dr. abd aziz di telok bagan..abu najwa

ziqri said...

mohon share

Nor Amira said...

salam ustaz..
doa yang ustaz tulis tu surah pe???