Monday, 29 March 2010

Kefahaman dan Beramal

Tatkala membaca ayat al Quraan di dalam surah Jumaat yang bermaksud
“ Mereka yang diberikan taurah kemudian tidak meramal dengannya seperti keldai yang membawa kitab kitab.
Ayat ini dihuraikan oelh Syed Qutub di dalam kitab tafsirnya, mengenai masalah yang besar itu kefahaman dan beramal.
Saya merasakan permasalahan kefahaman dan beramal inilah yang perlu di ambil berat oleh umat Islam agar umat kita tidak menjadi yang berilmu tetapi beramal atau beramal tanpa ilmu.
Ayat ini menunjukkan kepada menghimpunkan kitab sahaja tidak saja kalau tidak difahami kemudian diamalkan. Sesungguhnya amalan yang sempurna hasil daripada kefahaman yang sempurna.
Ini menunjukkan juga bahawa kalau kita mempunyai sekolah yang banyak atau tempat-tempat pengajian yang banyak tetapi tidak bermatlamatkan untuk belajar untuk faham dan beramal maka kita menjadi seperti orang yang memperbanyakkan keldai sahaja.
Kefahaman ini diperolehi apabila belajar dengan betul dan berfikir dengan baik maka hasil fehaman yang baik kita mampu melakukan sesuatu kerja dengan sempurna. Sesungguhnya bayang-bayang tidak dapat dibetulkan melainkan kita betulkan akal sesorang itu.
Kita sebagai umat paksi kepada dunia ini, perlu membuat tindakan segera dan perubahan terhadap pemikiran dan system-sistem yang lemah yang berhajat kepada tindakan berhikmah agar kita dapat mengejar tamadun lain.
Kita perlu memahami dunia ini dengan baik,apa keperluan semasa agar kita tidak asing daripada penduduknya, kita perlu mengenal akhirat agar kita tidak menjadi golongan yang rugi pada hari kiamat,
. Kita amat berhajat kepada manhaj yang jelas agar dapat umat Islam mencapai satau kejayaan yang cemerlang dan membina tamadun yang beriman dan maju. Manhaj ini perlu dikaji oleh cendiakawan yang ikhlas untuk Islam agar dapat manhaj yang syumul dan seimbang bagi memandu umat kemercu kejayaan.
Jenerasi muda perlu dibina kefahaman yang sohih agar mereka dapat membangun negara kita dengan agama. Sesungguhnya Al quran sentiasa membawa kita kepada kepada jalan yang terbaik. Justeru itu kita perlu mendalami alquran, maqasid di dalam Al Quran bagi memboleh kita kembali menjadi satu umat yang dihormati dan digeruni. Tidak ada cara yang lain melainkan kita mampu berinteraksi baik dengan Al Quran dalam sudut kefahaman dan beramal.

1 comment:

dabeizzz said...

salam..

jadi org 1st yg komen :)

yup,kedua2nya perlu berjalan seiringan.

tanpa ilmu kita tidak mampu beramal,dan tanpa amal ilmu yang ada tidak akan berkembang,umpama air yang bertakung dan tidak mengalir...

ayat2 dalam post kali ni sama spt ayat2 ust dalam siri2 kelas yang lalu.terasa kembali suasana2 tu :)