Thursday, 23 December 2010

Hukum asal fatwa daripada seorang mufti adalah tidak mewajipkan kepada orang bertanya untuk memegangnya sebaliknya dia boleh berpegang kepada fatwa ulama yang lain. Tetapi kadang fatwa ini boleh berubah kepada sifat wajip kepada penanya di dalam beberapa keadaan. Ini dinyatakan oleh Syeikh Ali Jumaah di dalam kitabnya صناعة الإفتاء.
Pertama: Sekiranya di dalam keadaan pertanyaan itu terdapat satu mufti sahaja atau kata-kata mufti itu didihuum oleh hakim.
Kedua: Fatwa itu perkara yang bersifat ijmak.
Ketiga: Orang yang berfatwa itu adalah orang yang paling alim dan dipercayai.
Keempat: Apabila dua orang bergaduh meminta fatwa daripada seorang mufti di dalam masalah hak, maka fatwa mufti itu wajip di amal.
5: Apabila seseorang itu telah beramal dengan fatwa yang di amalkan maka dia wajip meneruskan fatwa tersebut. contohnya(fauwaz) apabila tentang hukum memegang wanita bukan mahram, adakah batal solat,maka dia berpegang kepada batal pada solat yang dia telah solat,dia tidak boleh lagi mengambil fatwa yang lain yang tidak membatalkan solatnya yang lepas lagi. tetapi kalau pada solat yang akan datang tidak kalau dia memegang pendapat yang lain iaitu pendapat yang tidak batal sekiranya dia merasakan pendapat itu kuat atau ulama yang muktabar yang berfatwa kepadanya. waallah a'lam.

11 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. wa. dah lama tak update blog ni. sehat noh?

    nak tanye bole? hehe. boleh ustawat trangkan pasal sentuh wanita bukan muhrim? contohnye seorang fulan memegang tangan fulanah penjaga tol tanpa nafsu langsung. dan selepas itu dia memegang tangan isterinye pula tetapi dengan bernafsu. berbezakah hukum dengan sebab adenye ain nafsu itu? ana keliru dari dulu lg.

    ReplyDelete
  3. DIA PEGANG PENGJA DGN SENGAJA KA ATAU TAK,KLU SENGAJA ITU BERDOSA KERANA NK PEGANG TU DAH KIRA NAFSU,
    KLU PEGANG TANGAN ISTERI DGN NAFSU TAKPA,BAHKAN DPT PAHALA, SEBB ITU ADALAH UTK MEMUPUK KASIH SYNG JELAS TK

    ReplyDelete
  4. oh. ok. lupa nak jelaskan soalan yg sebenarnye.
    camni, kalau dari segi hukum wudu pulak camane? batal tak wudu' dengan terpegang tangan penjaga tol tu walaupun tidak bernafsu? macamane pulak hukum wudu' fulan tu kalo tersentuh isterinye sendiri secara tak sengaja (terlanggar dan sebagainye)?

    saya keliru sebab ayat 'au lamastumunnisa' tu maksudnye ape.

    ReplyDelete
  5. ituu khilaf, klu terpegang tangan wanita tol tu tak pa tak ambilwuduk, klu ada syahwat dan tak kelaur air mazi elok ambil wuduk sebab beradab dgn Allah, klu keluar air mazi batal wudul, dgn isteri klu keluar air mazi batal wuduk,klu ada syahwat saja elok ambil, klu tak ada apa2 tak ambil pun tak apa

    ReplyDelete
  6. ituu khilaf, klu terpegang tangan wanita tol tu tak pa tak ambilwuduk, klu ada syahwat dan tak kelaur air mazi elok ambil wuduk sebab beradab dgn Allah, klu keluar air mazi batal wudul, dgn isteri klu keluar air mazi batal wuduk,klu ada syahwat saja elok ambil, klu tak ada apa2 tak ambil pun tak apa

    ReplyDelete
  7. lovely, well researched article. I appreciate the fact that smashing has these kinds of things posted every once in a while. I believe it helps remind the current community where we come from, and why we do the things we do.-cheap trendy jewelry

    ReplyDelete
  8. Just saw it and its very good. Thanks for the post.

    ReplyDelete
  9. blogwalking. sudilah singgah dan follow my blog http://www.kifah-arifin.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. Good Post

    https://www.cloud9umbrella.com

    ReplyDelete