tag:blogger.com,1999:blog-82598257115157609212024-02-19T02:42:09.449-08:00Pemikiran Imam Al-QardawiPerbincangan tentang pemikiran Imam Al-Qardawi dan ulasan terhadap pemikirannya.Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.comBlogger95125tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-58070174098265998252012-12-21T03:42:00.000-08:002012-12-21T03:42:03.442-08:00Bicara Jumaat 2
Baru sahaja tamat mengajar pelajar-pelajar tahun akhir Usim selama tiga bulan di dalam program halaqah. Program yang bagus untuk pelajar-pelajar mengenal buku-buku silam dan saya seorang yang cintakan turath iaitu kitab kitab lama.
Sesungguhnya untuk menempuhi penguasaan turath ini ia amat berhajat kepada kerajinan membawa dan penguasaan bahasa Arab serta mustalah-mustalah sesuatu ilmu yang dipelajari.
Sesungguhnya kita perlu membentuk program alim untuk masa depan kerana sekiranya kita kehilangan program kita akan kehilangan ulama umat. Kita perlu meletakkan metod yang sesuai dengan pembentukkan ulama. Kita perlukan pelajar-pelajar yang rajin dan bermatlamatkan ilmu bukan semata-mata mecari sijil.
Sudah tiba masanya kita membina metod yang telus dan jujur , tidak kepada metode kepalsuan yang tidak menghasilkan ulama sebaliknya pegawai semata-semata.
Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com16tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-84051231325029541942012-12-16T06:44:00.002-08:002012-12-16T14:59:19.695-08:00Bicara Jumaat
Sudah lama saya tidak menulis diruangan blog saya kerana kekeringan idea. Hari ini saya mempunyai sedikit semangat untuk menulis ruangan baru yang saya namakan bicara jumaat agar setiap jumaat saya mampu menyedia ruang fikrah yang berguna kepada pembaca dengan mengambil keberkatan pada hari jumaat yang mulia.
Saya mulakan dengan tajuk yang diutarakan oleh imam mujaddid Hasan Al Banna di dalam bicara jumaatnya yang bertajuk “ Harapan dan Putus Asa”.
Imam menyatakan bahawa tidak tergambar pada seorang mukmin sifat putus asa walaupun dalam keadaan kegelapan yang pelbagai dan pelbagai rintangan. Sesungguhnya kata imam al Quran meletakan putus asa pada peringkat kekufuran.
Sesungguhnya al Quran memperkuan sistem dunia yang tidak berubah bahawa dunia ini berputar,orang kuat tidak selalu bekuasa dan orang yang lemah tidak akan lemah selamanya. Kehidupan ini adalah berputar-putar.
Sesungguhnya hikmah dan faedah daripada undang-undang ini adalah untuk menguji keimanan orang-orang mukmin,untuk memilih yang siapa yang terbaik dan untuk meraih keampunan daripada Allah Taala..
Sesungguhnya pertolongan Allah amat dekat kepada mereka yang diuji. Maka jadikan ujian sebagai tempat mendekat diri kepada Allah.
Kita perlu memperkasakan dalaman daripada berputus asa seperti kata Imam, kerana berputus asa menyebabkan kehidupan kita penuh dnegan kesedihan dan tidak bersyukur di atas nikmat Allah.
Kita perlu melihat implikasi setiap daripada ujian Allah Taala yang mempunyai seribu hikmah yang tersembunyi. Ayuh di hari jumaat ini kita membangkan semangat dan keazaman kita menjadi insan rabbani seterus menggerakan diri kita untuk berkhidmat kepada Islam.
Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-43108562005226704732012-08-24T20:32:00.000-07:002012-08-24T20:32:14.163-07:00Penjelasan perlaksanaan Hudud
Hudud di antara perlaksanaan dan penangguhan: Perbahasan Fikhi
Timbul perbezaan pendapat di antara Tuan guru Nik Aziz dan Dr Asri di antara perlaksanaan hudud dan penangguhannya. Maka rasa terpanggil untuk membincangkan isu berdasarkan pengalaman pengajian dengan ulama-ulama serta pembacaan yang banyak tentang perlaksanaan hudud agar mampu memberi sedikit pencerahan kepada umat Islam.
Sesungguhnya akidah umat Islam menuntut orang Islam menerima segala arahan dan Syariah Allah Taala. Mana mungkin seseorang yang mengucap kalimah syahadah menolak Syariatnya.
Maka secara sepakat umat islam tidak menolak sebarang undang-undang dan Syariah secara akidah tetapi secara perlaksanaan ia bergantung keadaan dan syarat seperti kemampuan .
Khususnya seperti undang-undang Hudud, ia adalah undang-undang yang agak asing bagi umat Islam dan orang bukan Islam dibolehkan oleh ulama berlaku penangguhan dahulu. Ini dinyatakan oleh Ibnu al Qayyim yang menyatakan hukum-hukum yang dianggap asing perlu diberi penerangan dahulu sebelum perlaksanaan. Ini kerana bimbang ditolak dan dikutuk oleh orang Islam itu sendiri dan akan menyebabkan berlaku fitnah.
Berlaku fitnah di antara faktor yang boleh menyebabkan penangguham hudud. Nabi menangguhkan hukuman hudud ke atas pencuri diwaktu peperangan kerana bimbang dia akan lari kekumpulan kafir. Maka di zaman fitnah dari luar dan dalam di zaman ini bagi saya boleh dijadikan faktor hudud ditangguhkan dahulu dan di adakan berperingkat-peringkat dengan kerjasama semua pihak. Dan di dalam hudud ini ia adalah bidang kuasa kerajaan dan kerajaan perlu mengkaji secara telus dengan bantuan para ulama yang jujur dengan Allah sejauhmana perlu melaksanakan undang-undang hudud diwaktu sekarang.
Kita tidak mahu melaksanakan hukuman hudud dalam keadaan tidak sempurna maka ia akan menzalimi Islam dan Syariat.
Kita amat berhajat kepada perlaksanaan yang tepat daripada manhaj perlaksanaan, seperti tidak terikat dengan 4 mazhab sahaja,perlu kepada menggunakan semua mazhab yang ada, hampir kepada 80 mazhab dan kadang-kadang berhajat kepada ijtihad yang baru. Kita mendahulukan hudud yang disepakati daripada hudud yang terdapat khilaf seperti rotan kepada penzina, qazaf,mencuri dan rompakan. Adapun murtad, minum arak adalah perkara khilaf di kalangan fuqaha.
Seminar-seminar,pengajian-pengajian tentang hudud perlu diadakan dengan lebih aktif, buku-buku perlu ditulis dengan lebih luas.
Faedah: Hudud bukan satu-satunya jalan penyelesaian.
Sebagai maklumat penting,Islam tidak menjadikan hudud sebagai bukan penyelesaian yang paling utama di dalam menyelesaiakan masalah jenayah, di sana terdapat terbiyah dan konsep taubat yang membolehkan seseorang berubah. Begitu juga dengan memberi peluang pekerjaan kepada masyarakat ia boleh mengurangkan kadanr kes jenayah. Hudud adalah jalan yang terakhir untuk merawat penyakit masyarakat sebab itu ia hanya sedikit disebut di dalam al Quran tetapi bukan ia tidak penting Cuma kepada fikh keutamaan di dalam melaksanakan sebarang Syariat.
Maka kesimpulan yang dapat saya katakan di sini, semua orang Islam wajib beriman dengan hukuman hudud, Cuma perlaksanaan ia bergantung kepada keadaan, dan ia merupakan kuasa kerajaan, sekiranya kerajaan melihat, hudud perlu ditangguhkan kerana faktor-faktor syarie maka itu merupakan satu bidang kuasa mereka bukan kerana faktor malas atau mengingkari, itu tidak dibolehkan. Maka kita menyeru semua pihak agar berlapang dada dan mebincangkannya secara positif dan kerjasama yang kuat tanpa menggunakan untuk tarikan politik.
Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-68682075165567357922012-06-03T00:36:00.002-07:002012-06-03T00:37:22.166-07:00Di mana hilang cintakuDI MANA HILANG CINTAKU
Sudah lama penaku tidak melayari blog ini. Entah mengapa tiada semanangat untuk menulis,adakah aku malas,atau tidak ada-apa faedah menulis di halaman ini. Apakah pembacanya mendapati mutiara atau membaca dengan penuh bosan. Aku tidak tahu jawapannya?
Tetapi,pada hari ini hati ku ditimpa kesedihan. Tidak tahu apakah jenis kesedihan yang menimpaku, apakah cinta kepada manusia ku kehilangan, atau cinta pada Tuhanku yang tidak disiram. Aku perlu memekarkan hatiku dengan cahaya agar ia bisa mencapai ketenangan dan kebahagian. Oh Tuhan, ampunilah dosa-dosaku yang banyak ini dengan telah menyebabkan hati ku lupa padaMu,lupa pada kebaikanMu.
Aku insan yang lemah,kerdil,sering tertipu dengan nafsuku, aku perlukan hidayah daripadaMu. Hidayah membawaku padaMu.
Aku juga turut lupa ayahku, yang sudah hampir 10 tahun meinggalkanku. Pilu,hiba, sedih mengenang ayah ku. Seorang ulama ,pejuang yang hidupnya semata-semata mencari redha Allah. Betapa jauhnya aku dengan ayahku. Aku gilakan dunia sedangkan dia meninggalkannya. Aku tidak menyumbang apa-apa untuk Islam sedang dia adalah gelombangnya.
Masih terkenang aku akan pelukan beliau ketika hendak berangkat ke Mesir dengan “ Aku berpesan kepadamu agar bertaqwa kepada dan mentaatiNya dan istiqamah di atas manhaj yang betul”.
Masih tengiang-ngiang kata-kata ini. Apa yang haruskan ku lakukan dalam kehidupan yang penuh cabaran. Aku perlukan perubahan dalama,kekuatan untuk berjuang,berdakwah,menambah ilmu,menyambung pengajian.
Ya Allah,Kau berikan cahayaMu, berikan ku kekuatan agar bisa ku terbang lebih jauh kemuncak.Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com11tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-37253037086796212092012-03-26T07:01:00.002-07:002012-03-26T07:13:03.407-07:00Besrsyukur Di Atas Nikmatsesungguhnya nikmat Allah perlu dibalas dengan syukur kepada Allah. Pelancongan ilmiah ke Qatar pada 9.3 yang lalu adalah satu nikmat tidak terhingga kerana Allah mengatur yang paling terbaik. perjalanan ke sana bersama dengan adik (Anas) dan anak saudara Amjad penuh dengan keseronokan ilmu,iman dan berjalan.<br /><br /> Saya tidak ada perangan yang detail ke sana, hanya ingin menziarahi ulama-ulama dan kedai-kedai buku.Tetapi pada hari kedua di sana,selepas menghubungi Allamah dr ali Al Qurrah daghi,beliau meminta datang kepejabat persatuan ulama sedunia pada tengah hari, dan berbual pendek dengan beliau,kemudian, beliau meyatakan beliau ada melakukan traning di sebuah hotel mengenai dengan audit syarie selama 4 hari. betapa seronoknya kami bertiga dijemput pergi.<br /><br /> Perbelajaan makan dihotelpun free, maka jimatlah duit,itulah yang perlu disyukuri sama. betapa seronok dan kagum melihat ilmu dr Ali yang keluar mencurah-curah, beliau merupakan ulama yang menghafal berpuluh -puluh buku termasuk al hidayah di dalam fikh mazhab hanafi.<br /><br />pada hari kamis pula,alhamdulillah sempat diberi peluang untuk membaca sedikit kitab dengan beliau kitab yang beliau tahqiqkan iaitu al qhayatul quswa dan al mustasfa. dan alhamdulillah mendapat ijazah daripada beliau.<br /><br /> aku ingin mensyukuri nikmat Allah dengan menambah ilmu lagi dan menulis dan berkhidmat kepada pelajar-pelajar yang cintakan ilmu. Mudah-mudahan kita menjadi hamba yang bersyukurFauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com11tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-30569959301047082182012-02-10T03:51:00.002-08:002012-02-10T03:52:16.830-08:00SabarSABAR<br /><br /><br />Sabar adalah sifat yang paling penting dalam kehidupan. Tanpa sabar kita tidak mampu mencapai kejayaan.Sabar adalah perhiasan kepada mereka yang ingin kehebatan.<br /><br />Sabar bukanlah dengan kata-kata,tetapi ia adalah amal hati yang menyebabkan kita tidak mengeluh dan berputus asa. Sekiranya kita mencapai sifat ini, maka kita telah mendapat seribu kebaikan. Ya Allah,kurniakanlah kesabaran.Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-18276150384737722892012-02-10T03:51:00.001-08:002012-02-10T03:52:16.698-08:00SabarSABAR<br /><br /><br />Sabar adalah sifat yang paling penting dalam kehidupan. Tanpa sabar kita tidak mampu mencapai kejayaan.Sabar adalah perhiasan kepada mereka yang ingin kehebatan.<br /><br />Sabar bukanlah dengan kata-kata,tetapi ia adalah amal hati yang menyebabkan kita tidak mengeluh dan berputus asa. Sekiranya kita mencapai sifat ini, maka kita telah mendapat seribu kebaikan. Ya Allah,kurniakanlah kesabaran.Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-2685981772993915222012-02-10T03:51:00.000-08:002012-02-10T03:52:06.116-08:00SabarSABAR<br /><br /><br />Sabar adalah sifat yang paling penting dalam kehidupan. Tanpa sabar kita tidak mampu mencapai kejayaan.Sabar adalah perhiasan kepada mereka yang ingin kehebatan.<br /><br />Sabar bukanlah dengan kata-kata,tetapi ia adalah amal hati yang menyebabkan kita tidak mengeluh dan berputus asa. Sekiranya kita mencapai sifat ini, maka kita telah mendapat seribu kebaikan. Ya Allah,kurniakanlah kesabaran.Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-30793881479000880462011-08-28T16:55:00.000-07:002011-08-28T17:11:52.058-07:00Fikrah Merancang
<br /> Dipenghujung Ramadan ini membuahkan fikrah kepada kita iaitu fikrah merancang beribadat pada bulan-bulan akan akan datang. Fikrah merancang ini telah ditanggilkan oleh umat Islam sehingga perancagan untuk beribadat telah hilang daripada kehidupan kita.
<br /> Kita merancang segala-segalanya melainakan ibadat. Adakah kita mengatur ibadat kita diwaktu padi,diwaktu tengah hari,waktu petang,malam dan tengah malam. Ramadan mengajar kita pengertian sebegini. kita boleh merancang beribadat dngan tadarusnya,terawihnya dan sedekahnya. Alangkah indahnya kalau hidup kita berterusan dibawah lindungan Allah dan beramal dengan Sunnah Nabi.
<br />
<br />
<br /> Seperti kata seorang pemikir barat " If Fail To Plan You Plan To Fail" Maka fikrah merancang dan menysun waktu,kehidupan adalah tanda-tanda seorang muslim yang berjaya kerana dengan penyusunan kita mampu melaksanakan tugas kita dengan sempurna dan meletakan setiap amal pada tempatnya. Seperti kita menyusun kewangan kita dengan penyusunan dan perancangn dengan baik kita tidak berhutang atau mampu mengurangkan hutang dan dapat hidup dengan bahagia begitulah dengan ibadat.
<br />
<br /> Mudah-mudahan tulisan ringkas ini kita mampu menjadi umat yang merancang,setelah itu kita mampu beramal,setelah kita beramal kita ikhlas,selepas kita ikhlas, amalan kita diterima Amin.Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com15tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-85851229711359072042011-07-11T17:55:00.000-07:002011-07-11T18:08:13.749-07:00Hukum Beer Tanpa AlkoholAlImam Qaradawi telah ditanya tentang hukum meminum beer tanpa alkohol maka Imam menjawab:<br /><br /> Islam telah bersepakat bahawa setiap minuman yang mempunyai unsur memabukkan samada banyak atau sedikit hukum meminumnya tetap haram.Apabila arak ini diharamkan kerana mabuk dan unsur yang memabukkan itu adalah alkohol maka sekiranya terdapat di dalam jenis minuman beer yang tidak mempunyai alkohol maka ia tidak menjadi haram dan tidak menajadi kesalahan seorang muslim yang tenang hatinya dengan air itu untuk minum.<br /> <br /> Tetapi sekiranya terdapat sedikit alkohol maka hukumnya haram.sekiranya seseorang itu syak terhadap beer itu adakah ia mempunyai alkohol atau tidak,maka hendaklah dia mengelakan minuman tersebut kerana menjaga agamanya.<br /><br /><br /> Apa-apapun,Allah Taala telah memberikan nikmat minum-minuman yang begitu banyak yang status halalnya itu diyakini yang boleh kita meminumnya.(Nukilan daripada Web Imam bersama gubahan dan ringkasan bahasa).Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-61372628650932624652011-06-21T23:44:00.000-07:002011-06-22T03:37:55.253-07:00MADARASAH WASATIYAHMemanjatkan tinngi kesyukuran kepada Allah Taala kerana manhaj wasatiyah telah mula diterima oleh kerajaan dan sebahagian tokoh ilmuan Malaysia.<br /> <br /> ustaz Zaharudin pun menubuh madrasah wasatiyah untuk di dalam manhaj ini. ini menunjukan manhaj ini menggambarkan manhaj Islam yang sebenar. kita mahu setiap umat Islam diperkenlkan manhaj ini suapaya kefahaman mereka terhadap agama dan kehidupan akan bertambah baik.<br /><br /> Bersyukur kepda Ilahi manhaj yang kita telah mengajak orang ramai kepadanya mula berkembang. Saya sendiri mula membaca kefahaman di surau Pusat Dakwah<br /> Alor Setar dam membaca buku2 Al qaradawi di banyk tempat kerana ingin mengembang madrasah Al qradawi dan wasatiyah, <br /><br /> Saya dan sahabat-sahabat saya masih istiqamah ini menyebar fahaman ini . Di Kolej Insaniah kita mempounyai anak murid Dr Qaradawi Dr Rejab Abu Milih bekas mufti Islam Online juga cuba mengerakkan pemikiran Imam Qaradawi yang kita kasihi.<br /><br /> Mudah-mudahan usaha untuk mengerakan pemikiran Imam Qaradwi akan berjaya dibentuk diinsaniah, insyalah kita ke arah itu, kita mahukan pendakwah2 akan cuba membaca pemikiran imam Qaradawi supaya kita selalu bertambah maju kedepan dengan izin Allah Taala.<br /><br /> mudahan selepas ini penulisan akan diteruskan dengan lebih lancar selepas lama berhenti. Amin. kalau siapa2 yang ada tajuk nak cadang bolehlah cadang dsini untuk kita huraikan yang termampu.Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-88430286116540478302010-12-23T19:01:00.000-08:002010-12-23T19:07:15.775-08:00Hukum asal fatwa daripada seorang mufti adalah tidak mewajipkan kepada orang bertanya untuk memegangnya sebaliknya dia boleh berpegang kepada fatwa ulama yang lain. Tetapi kadang fatwa ini boleh berubah kepada sifat wajip kepada penanya di dalam beberapa keadaan. Ini dinyatakan oleh Syeikh Ali Jumaah di dalam kitabnya صناعة الإفتاء.<br />Pertama: Sekiranya di dalam keadaan pertanyaan itu terdapat satu mufti sahaja atau kata-kata mufti itu didihuum oleh hakim.<br />Kedua: Fatwa itu perkara yang bersifat ijmak.<br />Ketiga: Orang yang berfatwa itu adalah orang yang paling alim dan dipercayai.<br />Keempat: Apabila dua orang bergaduh meminta fatwa daripada seorang mufti di dalam masalah hak, maka fatwa mufti itu wajip di amal.<br />5: Apabila seseorang itu telah beramal dengan fatwa yang di amalkan maka dia wajip meneruskan fatwa tersebut. contohnya(fauwaz) apabila tentang hukum memegang wanita bukan mahram, adakah batal solat,maka dia berpegang kepada batal pada solat yang dia telah solat,dia tidak boleh lagi mengambil fatwa yang lain yang tidak membatalkan solatnya yang lepas lagi. tetapi kalau pada solat yang akan datang tidak kalau dia memegang pendapat yang lain iaitu pendapat yang tidak batal sekiranya dia merasakan pendapat itu kuat atau ulama yang muktabar yang berfatwa kepadanya. waallah a'lam.Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com11tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-2323998866707389962010-10-14T23:31:00.000-07:002010-10-14T23:34:10.484-07:00Bersih Ketika Tempoh HaidBersih ketika tempoh haid<br />Perhentian darah ketika mana tempoh haid samada tempoh yang paling singkat atau banyak adalah permasalahn yang wanita selalu ditanya. Maka menjadi kewajipan mereka yang menyibukan diri dengan ilmu fikh menerangkan hukum terhadap perkara mengikut pandangan Ulama Islam agar wanita muslimah mengamalkan ajarana agamanya dengan sempurna dan sohih.<br /> Maka dengan ini saya dengan rendah diri membicarakan masalah secara ringkas agar dapat membantu kaum wanita menjadi lebih berilmu dan memahami masalah ini.<br /> <br /> Di dalam masalah ini terdapat dua pendapat ulama:<br />Perdapat pertama: Iaitu mazhab Hanafi dan Syafie yang berpendapat bahawa waktu bersih ketika tempoh haid itu adalah dianggap sebagai haid walapun ia bersih. Ini di namakan sebagai Assahbu kerana kita menjadika waktu bersih itu sebagai waktu haid. Maka wanita itu tidak solat dan tidak boleh menunaikan perkara-perkara yang terlarang ketika haid.<br /> Pendapat kedua: iaitu mazbah Maliki secara dan Hambali berpendapat bahawa waktu bersih diwaktu haid itu adalah bersih, ia dinamakan kan talfiq.maka ketika itu dia boleh bersolat dan sebagainya, Cuma mazhab Hambali menyatakn berjimak adalah makruh. Ini kerana ketika bersih itu kotoran darah tidak ada maka ia dikira bersih maka dia perlu mandi danmenunaikan solat. Tetapi kalau bersih itu hanya beberapa ketika kurang daripada sejam, maka ia tidak di anggap bersih. Waallah alam.<br /> Maka bagi mereka yang bermazhab Syafie maka dia tidak boleh bersolat ketika bersih ketika waktu haid sehinggalah sampai 15 hari. Tetapi sekiranya sesorang itu ingin bertaqlis kepada mazhab Hambali untuk menunaikan solat dan berpuasa maka tidak ada larangan, kerana kedua-dua mazhab ini mempuyai sandaran yang kuat. Maka tepuk dada, Tanya selera. Mudah-mudahan huraian ringkas ini dapat member ketenangan kepada mereka yang ingin jawapan di dalam masalah ini.( soalan ini di ajukan kepada saya ketika saya mendiskusikan buku fikh wanita di Maktab Perguruan Kuala Lipis,saya tak dapat secara detail, maka saya alihkan secara detail di sini kepada penuntut-penuntut ilmu di Kuala Lipis).<br />Sekiranya terdapat kesalahan di dalam tulisan, mudahan Allah akan ampunkan.Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-19088613900592640352010-09-12T19:39:00.000-07:002010-09-12T19:58:55.665-07:00Hukum Memberi Salam Kepada Non Muslim Dan Menjawab SalamPermasalahan hukum memberi salama kepada bukan Islam dan menjawab salam daripada mereka adalah masalah yang sering membuat orang Islam tertanya,adakah boleh kita sebagai orang Islam memberi salam kepada bukan Islam.<br /> Ini kerana terdapat hadis yang sohih melarang kita memulakan salam kepada ahli kitab. Maka ia menjadi umum kepada semua orang bukan Islam kita tidak boleh memberi salam kepada mereka. Hadis ini ada sebabnya yang kita huraikan insyaallah.<br /> Imam Al Qaradawi telah membincangkan perkara ini di dalam kitabnya yang bernilai Fikh Jihad begitu juga dengan Professor Dr Saadudin Hilali di dalam kitabnya Huququl Insan secara jelas yang boleh melegakan hati kita.<br /> Imam Al-Qaradawi menyatakan bahawa sekumpulan ulama salaf berpendapat bahawa harus memberi salam kepada orang bukan Islam. Mereka berhujjah dengan beberpa ayat Al-Quran:<br />1: Terjemahan: Allah tidak melarang kamu kalian berbakti kepada mereka yang tidak memerangi dan tidak mengeluarkan kamu kalian daripada rumah-rumah kamu. Al- Muntahanah ayat8.<br />Di antara melakukan kebaikan adalah memberi salam kepada mereka.<br />2: terjemahan: (kata-kata Nabi Ibrahim kepada ayahnya walaupun dia kafir) <br /> Selamatlah ke atas kamu, aku akan meminta ampun kepada Tuhanku untuk kamu. Maryam ayat47.<br /><br />Imam Al-Qurtubi menyebutkan nama beberapa ulama salaf yang membolehkan memberi salam kepada non muslim. Di anataranya Ibnu Mas,ud,Hasan Al Basri, Nakahei, dan Umar Abdul Aziz.<br /> Ibnu Hajar Al-asqalani menyebutkan di dalam kitabnya FathulBari bahawa Abu Umamah dan Ibnu Uyainah berpendapat sedemikian.<br />Abu Umamah berkata: Sesunguhnya Allah Taala menjadikan salam ini adalah untuk tahiyah(sambutan) kepada kita dan keamanan kepada orang bukan Islam(zimmi).<br /> Adapun hadis yang melarang kita memberi salam,mengikut Imam Qaradawi,ia terbatas pada hari-hari peperangan sahaja. Ini kita boleh ketahui dengan meneliti keadaan hadis ini di mana Nabi ingin menuju ketempat yahudi, Nabi berkata “ Aku akan pergi menunggang esok menuju kegolongan yahudi,jangan mulakan mereka dengan salam” <br />Kalau kita perhatikan kata-kata Nabi, ini berlaku kerana Nabi ingin menghukum mereka kerana mengkhianati Nabi di dalam peperangan Azhab.<br /> Memberi salam ini lebih diharuskan apabila bertemu dengan sanak saudara atau sahabat handai. Begitu sekiranya pengucapan bukan dengan salam oleh kita kepada bukan Islam seperti Sobahulkhair ia tidak menjadi masalah aau dalam bahasa kita selamat pagi.<br />dalam masa yang sama,hukum menjawab salam juga harus sekiranya golongan bukan Islam menyebut kalimah assalamualaikum sepertimana yang dinyatakan oleh Ibnu Al-Qayyim dan Imam Qaradawi.kalau mereka menyebut assamualaikum, cukup dengan menjawab alaikum<br /><br /><br /> Melihat kepada keadaan negara kita, saya merasakan ucapan memberi salam termasuk kepada bukan Islam adalah perkara yang patut digalakkan selagi mana ia memberi kemesraan kepada mereka,kerana Islam ini adalah agama untuk semua,Allah ini Tuhan alam semesta bukan Tuhan orang-orang Islam sahaja. Wallah a’lam.<br />Fauwaz Fadzil NoorFauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-35711384231156594382010-09-09T12:15:00.000-07:002010-09-09T12:16:21.374-07:00Bukan Islam Menjadi Peguam SyarieHukum Orang Bukan Islam Menjadi Peguam Syarie.<br /> Beberapa bulan yang lalu,terdapat seorang bukan Islam ingin memohon menjadi peguam syarie. Maka berlakulah berbincangan dikalangan cendiakawan dan orang ramai hukum seorang bukan Islam menjadi peguam syarie.<br /> Maka saya di sini ingin membincangkan secara ringkas masalah ini dari sudut fikh Islami apakah hukum tersebut mengikut pandangan Fikh Islami. Mudah-mudahan tulisan ringkas dapat memberi cahay kepada mereka inginkan petunjuk dan mengembalikan orang yang sesat kepada kebenaran. Saya berkata:<br /> Masalah peguam ini ia merujuk kepada masalah wakil didalam kitab-kitab fikh. Maka sekiranya kita ingin mengetahui kedudukan peguam, adakah disyaratkan untuk menjadi peguam itu semestinya islam atau tidak maka ia perlu melihat kepada syarat menjadi wakil adakah disyaratkan Islam seperti yang dibahaskan oleh Dr Bandar bin Abdul Aziz dalam kitabnya Al-Muhamah fil fikhilislami.<br /> Maka di sini para ulama berselisih pendapat di dalam mensyaratkan Islam di dalam menjadi wakil kepada tiga pendapat:<br />Pendapat Pertama: Islam merupakan syarat di dalam wakil pada urusan perniagaan,atau mengambil barang atau kes permusuhan, ini adalah pendapat Mazhab Maliki. Mereka berhujjahka kepada firman Allah Taala<br />ولن يجعل الله للكافرين على المؤمنين سبيلا<br />Pendapat kedua: Islam bukan merupakan syarat di dalam perwakilan atau wakalah,dikecualikan di dalam perkara ini sesuatu perkara yang tidak boleh dilakukankn oleh orang bukan Islam seperti mengahwinkan wanita muslim atau seorang menjadi wakil untuk menjual arak atau babi. Ini merupakan pendapat di dalam mazhab Syafie<br />Mereka menyatakan bahawa wakalah tidak berhajat kepada Islam selama mana tidak melibatkan perkara khusus orang Islam, maka setiap perkara orang bukan Islam bloleh lakukan maka dia dijadikan wakil.<br /><br />Pendapat Ketiga: Halangan kepada orang bukan Islam hanya kepada kafir harbi dalam negara harbi. Ini merupakan salah satu pendapat di dalam mazhab hanafi.<br />Mereka berhujjah bahawa yang menghalang wakalah adalah berlainan negara, maka apabila bersamaan negara tidak ada halangan untuk orang muslim menjadi wakil<br /> Melihat kepada pendapat dan hujjah setiap mazhab yang diutarakan, saya cenderung kepada pendapat yang menyatakan orang bukan Islam boleh menjadi wakil di dalam urusan yang tidak melibatkan agama, sekiranya melibatkan agama maka dia tidak boleh menjadi wakil disebabkan berjaga-berjaga terhadap agama.<br /> Maka dengan melihat kepada masalah ini kita menyatakan bahawa orang bukan Islam tidak boleh menjadi lawyer syarie di dalam menyelesaikan masalah nikah kawin dan seumpama dengannya kerana ia melibatkab agama,ilmu terhadap hukum hakam, maka kita perlu menyatakan bahawa orang Islam tidak boleh menjadi peguam syarie kerana menjaga kesuciaan agama.<br /> Di sini sekiranya bukan Islam diterima dari sudut kerajaan dia boleh menjadi peguam syarie maka saya berpendapat perlakuan dia sebagai peguam adalah sah tetapi kerajaan yang member keizinan kepada berdosa waallah a’lam.<br />Fauwaz Fadzil NoorFauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-25762148458841689722010-09-05T17:22:00.000-07:002010-09-05T17:23:38.346-07:00Kegembiraan Hari RayaKemenangan yang akan disambut oleh umat Islam pada Jumaat ini merupakan satu anugerah yang tidak ternilai yang Allah Taala. Kegembiraan yang disambut bukanlah dalam bentuk kegembiraan duniawi ,seperti dapat makan,minum semula dan seumpamanya.<br /> Tetapi kegembiraan yang disambut oleh umat Islam adalah kegembiraan yang mempunyai nilai-nilai rabbani yang begitu tinggi. Kegembiraan yang timbul kerana Allah memilih kita untuk menjadi hambanya yang beribadat dan diberi peluang untuk bertakbir namaNya yang agung yang mempunyai seribu satu hikmat dan pengertian.<br /> Kegembiraan yang mana dapat melihat nama Allah dilaungkan,bukan nama-nama manusia yang kerdil ini. Nama yang menggegarkan dunia,yang memecahkan tembok Khaibar.Nama yang memberi kita kita kekuatan apabila menyebutnya.<br /> Kegembiraan hakiki kita bukanlah pada baju baru yang kita beli, sebaliknya sebalik kegembiraan itu pada perasaan yang merasakan bersihnya dalaman kita yang kita bina sepanjang bulan Ramadan untuk kita bekalkan untuk menghadapai bulan-bulan yang akan datang. Bagi yang ingin melakukan haji,ia merupakan stamina bagi menunaikan ibadat tersebut.<br /> Hari raya merupakan hari yang mengingatkan kita kepada fitrah kita, fitrah yang sentiasa memanggil-manggil kita untuk memperhambakan diri kepada Tuhan yang mencipta alam semesta ini dan menguruskannya penuh dengan hikmat. <br /> Kita perlu tahu,kegembiraan luaran ini hanya sementara, baju baru yang kita pakai hanya cantik seketika,seleps itu membuangnya, makanan yang kita makan akan keluar juga. Tetapi kegembiraan yang kita mahukan apabila hati dan perasaan kita tenang dengan pakaian rohani yang baru, pakaian yang mewarnai hidup kita, perasaan rahmah ,mahabbah,tawaduk dan sebagainya. Di mana perkara-perkara ini kekal dan tidak akan lusuh apabila kita istiqmah dengan perintah-perintah Allah.<br /> Kesemua nikmat yang berikat kepada kita ini,wajipa kita syukuri kita kita mendapatinya sebbelum kita menangis selepas kehilangannya. Insyallah kita kan menyambut aidil fitri yang mulia dengan penuh kegembiraan zahir dan batin tanpa melupakan rakyat Palestin,Iraq yang sentiasa ditimpa ujian dan diserang oleh musuh kita.<br /> Kepada ibu,adik beradik,isteri dan keluarganya,sahabat handai,guru-guru tercinta,adik-adik wasatiyah yang berada di Mesir dan juga Malasia, ku kirimkan sekuntum ucapan kasih sayang kepada semua dan permintaan keampunan daripada kalian di atas seribu dan sejuta kesilapanku yang aku telah lakukan kepada kalian. Maaf dipinta, restu dipohon,kasih didambakan. Sekian<br />Fauwaz Fadzil NoorFauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-27772731384496647702010-08-15T01:58:00.000-07:002010-08-15T02:00:28.223-07:00RehlahDah lama tak tulis, hari nak tulis berkenaan dengan rehlah kepada Allah Taala. Kehidupan kita di dunia ini adalah perantauan kita kepada Allah Taala. Perantauan ini kadang-kadang pendek,kadang-kadang panjang, bagi saya, ini berdasarkan bila kita bermula menuju dan bergerak kearah Allah Taala.<br /> Perjalanan kepada Allah Taala ini amat memerlukan kepada kejujuran yang luhur, sesorang yang ingin mendekati Allah Taala,dia telah membina kekuatan hati bagi menempuh cubaan yang akan dia hadapi di dalam menuju kepada Allah Taala. Allah adalah matlamat kita. Apabila kita memulakan perjalanan menuju kepada Allah Taala, bilakah kita sampai kepada hanya. Rehlah ini merupakan satu perjalanan yang indah sekiranya kita memahami pengertian sebagai seorang hamba di mana hamba ini mesti dibawah penjagaan Tuannya. Kita sebagai hambaNya inginkan kita dibawah jagaanNya. Apabila kita dibawah jagaanNya, maka kita tidak akan takut dan sedih.<br /> Rehlah kita kepada Allah Taala perlu dimulai dengan taubah dan pencucian hati agar kita mampu menghiasai hati kita ini dengan perasaan sayang kerana Allah, zuhud,warak, tadawuk dan sebagainya. Oh alangkah indahnya perjalanan ini di mana kita perlu membersihkan diri daripada segala kekotoran yang menghalang hati ini untuk menerima cahaya Allah Taala. Sesunguhhnya hati ini apabila terikat dengan Allah Taala, maka seseorang menjadi tenang dan bahagia seperti seorang bayi apabila dia bersama dengan ibunya dia akan berasa aman dan bahagia, begitulah denga kita.<br /> Rehlah kepada Allah Taala ini berhajat beberapa asas. Ilmu, fikir dan zikir. Ulama tasauf mensyaratkan seorang murabbi yang mursyid bagi membimbing seseorang sampai kepada Allah. Kerana dia berpengalaman dan pakar di dalam merawat jiwa seseorang lemah dan kotor dan memudahkan seseorang sampai kepada Allah Taala. Pendapat ini adalah logik kerana sukar untuk mencapai sesuatu tanpa guru. Tapi adakah ia merupakan syarat untuk sampai kepada disamping tiga asas penting tadi ilmu,fikir dan zikir. Saya mengharapakn ia bukanlah merupakan syarat kerana mengharap ehsan daripada Allah agar tidak meletakan syarat guru mursyid sebaga syarat untuk sampai kepadaNya. <br /> Cukuplah kita belajar dengan ulama dan ahli ilmu kemudian beramal dengan ilmu, dengan harapan ia akan membuahkan perasaan cinta dan rindu kepada Allah Taala. Tetapi tanpa menafikan kewujudan syeikh itu lebih afdal.<br /> Bagi saya,perjalanan kepada Allah Taala ada perasaan,cinta dan keinginan kepadaNya,tanpa perkara-perkara ini sukar untuk menjadi hamba Allah yang sebenar-benar hamba melainkan kepada golongan yang Allah pilih sebelum dia memulakn perjalanan kepadaNya,tetapi kumoulan ini sedikit jumlahnya. Kita perlu berehlah,kita perlu menguatkan azam sekuat burung mencari makanan, kita menuju kepada Allah Taala sebelum kita dijemput oleh Allah Taala. Ya Allah ,sampaikan aku kepadaMu di bulan Ramadan ini. AminFauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-63394452209605725052010-07-08T18:00:00.000-07:002010-07-08T18:02:43.816-07:00Fardu umat..Istilah Fardu Kifayah Membawa Kepad Pasif Dr Taha.الرئيسية » المقالات » فروض الأمة<br /> <br />فروض الأمة<br />قرأت :51 مرة أرسلت لصديق :0 مرة أرسل لصديق طباعة<br />مجلة الأمة: 2010-04-15<br /><br />فروض الأمة*<br /><br />د.طه جابر العلواني<br /><br />لعلماء أصول الفقه مصطلحات دقيقة، إلا أنَّ بعض تلك المصطلحات كانت لها ظلال سلبية تركتها، ومن تلك المصطلحات «فروض الكفايات»، وقد نجمت الظلال السلبيَّة عن هذا المفهوم بسبب تفسير تلك الفروض بـكونها: «الفروض التي إذا قام بها البعض سقطت عن الباقين»، ومثَّلوا لها بصلاة الجنازة، وقد أدَّى هذا التعريف إلى التواكل؛ لأنَّ كل واحد يرى أن الآخرين سوف يفعلون ذلك الأمر، والحق أن هذه الفروض لا تتعلق بالأعيان والأشخاص، بل تتعلق بالأمة بوصفها شخصيَّة معنويَّة؛ ولذلك فإنَّ هذه الفروض إذا قامت بها الأمة -ممثلة في بعض أبنائها- أجزأ ذلك ورفع عنها الإثم، وكسب القائمون بذلك ثواب تلك الفريضة. ومن هذه الفرائض الكفائيَّة ما لا يقوم بناء الأمة إلا بها؛ نحو أن يكون في الأمة أطباء وممرضون ومهندسون وصيادلة وعلماء في سائر فنون الحياة، ومتخصصون في الكهرباء والميكانيكا والحدادة والنجارة وقيادة السيارات والطائرات وإتقان الصناعات النافعة على اختلافها، والفلاحون القادرون على زراعة الأرض، والمهندسون الزراعيون، والعلماء القادرون على مقاومة الآفات الزراعية، والمهندسون الذين يبنون الجسور والقناطر ويعبِّدون الطرق، فهذه الأمور كلها تُعدُّ من فروض الأمَّة؛ ولذلك فعلى الأمَّة أن توفِّر من أبنائها كل هذه الكفاءات والمهارات، فإذا خلت أقطارها من هؤلاء فإنَّ الأمة تكون مسؤولة وآثمة -كلها- أمام الله تعالى؛ لأنَّها لم توفِّر القادرين على سدِّ هذه الثغور، كما لو أنَّها لم تبنِ المساجد التي تُرفع لله ويُذكر فيها اسمه، والمدارس التي يتعلم الناس فيها -باسم ربهم- القراءة والكتابة والحساب وسائر العلوم والفنون النافعة.<br />ولقد نصَّ كثير من فقهائنا على وجوب الهجرة من البلد التي لا تتوافر فيها المستشفيات والأطباء والمهندسون والبنَّاؤون والقضاة؛ لأنَّها لا تتوافر فيها شروط العمران، ويتعرَّض الإنسان فيها للخطر. والبلدان التي تقصِّر في توفير ضروريات الحياة للذين يعيشون فيها يُعدُّ ساكنوها مسؤولين مسؤوليَّة تضامنيَّة أمام الله حتى يوفروا هذه الاحتياجات، ومن المؤسف أنَّ كثيرًا من بلدان المسلمين تعتمد -في غذائها وكسائها وضرورياتها- على أقطار أخرى مع وفرة الأرض والمياه والأموال والطاقات البشرية... إلخ، فقط لو وُجد الوعي الكافي، والتضامن اللازم، والإرادة لدى تلك الشعوب لإنجاز هذه المشروعات الضرورية. وما أجمل ما قاله فقهاؤنا في تقسيم هذه الاحتياجات إلى «ضروريَّات وحاجيَّات وتحسينيَّات»، فإذا تعلَّقت الحاجة بواحد من الضروريَّات، فإنَّ مسؤولية الأمة تكون مسؤولية مضاعفة، والإثم عن التفريط يكون كبيرًا.<br />إنَّ العبادة مفهوم شامل، يبدأ بـ«لا إله إلا الله محمد رسول الله» ولا ينتهي إلا بإماطة الأذى عن الطريق، وتنظيف الشوارع، وتطهير البيئة أطعمةً ومياهًا وهواءً وزرعًا وضرعًا، فليت المسلمين ينتبهون ويلتفتون إلى هذه الأمور، وينظرون إليها على أنَّها أمور تندرج في «مفهوم العبادة»!! إنَّ «الحسَّ الحضاريَّ» جزء لا ينفصل عن «الحسِّ الإيمانيِّ»، و«الجمع بين القراءتين» أول الوحي وبدايته، ومن لا يجمع بينهما فإنَّه ينظر بعين واحدة ويعطِّل عينًا أخرى: «وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ» (الزخرف:36)، ليت الفضائيات -التي تشغل الناس بالفنون الهابطة، والدعوة إلى الخرافة، والترويج للشعوذة- توجِّه عنايتها -أو شيئًا منها- للتوعية بـ«فروض الأمَّة» والدعوة إلى إحيائها، والترويج لها، والحضِّ على القيام بها!!<br />لقد أُقنعت شعوب الأرض -في فترة وجيزة- أنَّ «الانتصارات الرياضيَّة» في الملاعب هي بمثابة «الانتصارات القوميَّة»، تُدَقُّ لها الطبول، وتُرفرف على صانعيها البنود، فماذا لو علَّمنا الناس أنَّ الانتصار على مرض من الأمراض، أو تحقيق الكفاية في سلعة ضروريَّة –مثل القمح أو القطن- انتصار قوميٌّ، وكرَّمنا مَنْ يحققون إنجازات في هذه المجالات تكريمًا مثل تكريمنا للاعبين البارزين، ألا يدفع ذلك الآلاف إلى الالتفات إلى هذه الفرائض والعناية بها؟ وإعطائها ما هي جديرة به من الاهتمام؟!! لعلَّ الإعلام والتعليم يصنعان شيئًا في هذا المجال قبل أن نتحول -رغم ثرواتنا وإمكاناتنا كلّها- إلى شعوب من المتسوِّلين العالميِّين، وبذلك نحفظ كراماتنا وماء وجوهنا، ليت... ليت!!<br /><br />* هذه المقالة نشرت بمجلة الأمة بتاريخ 1 جمادى الأولى 1431هـ.<br />تاريخ ظهور المقالة على الموقع: 2010-06-24<br />أضف تعليق<br />*الإسم: <br />الدولة: <br />الوظيفة: <br />*البريد الإلكتروني: <br />*التعليق: <br />التقييم العام للمقالة تقييمك: <br /><br /> <br /> <br /> <br /><br />البحث<br /> <br /> <br /> <br /> <br /><br />الرسائل الدعائية<br /> <br /> <br /> <br /> <br />الرئيسية | السيرة الذاتية | أخبار العلواني | المقالات | الكتب | الصور | اتصل بنا<br /><br />جميع الحقوق محفوظة © لموقع الدكتور طه جابر العلوانيFauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-24066971025924420032010-06-09T18:03:00.000-07:002010-06-09T18:06:55.340-07:00Bagaimana Seorang Pelajar Mengatasi Penyakit Tidur Dan MalasPenyakit mudah tidur dan malas merupakan halangan utama bagi seorang pelajar untuk membaca dan belajar.<br /> Pelajar yang berjaya selalunya mengurangkan waktu tidurnya,dia tidak mengalah kepada mengantuk dan malas.<br /> Tips-tips yang boleh mengelakkan seseorang pelajar daripada tidur:<br />1: Apabila sesorang itu mengantuk dan berasa malas,jangan turutkan perasaan itu,sebaliknya ubahlah ketempat lain atau lakukan aktiviti lain atau mandi atau berborak dengan kawan seketika,selepas itu dia akan cergas semula.<br /> Apabila kamu menuruti perasaan kamu untuk tidur maka ia akan menjadi kebiasaan kamu apabila kamu terasa untuk tidur kamu terus tidur. Ini akan merugikan kamu di dalam pembelajaran. <br /> “ Barangsiapa menguasai nafsunya sekali dia akan mengusai dirinya selama-lamanya”<br />2: Fikirkan Kamu Adalah Harapan Umat Dan Agama<br /> Apabila kamu terasa mengatuk dan malas,kamu cuba fikirkan kamu adalah harapan agama dan umat. Cuba bayangkan betapa ruginya agama dan umat apabila kamu tidur. Sebagai seorang pelajar kamu harus sedar bahawa ramai dikalangan umat Islam tidur waktu pertengahan malam atau tidur sampai kesubuh,kalau yang berjaga pun, dia tidak membaca buku.<br /> Maka kalau kamu sebagai pelajar pun tidur, maka siapa yang mempertahankan agama dan umat ini,dalam masa yang sama agama dan umat akan lemah dan ketinggalan.<br /><br />3: Membaca Buku-Buku Kisah Orang Berjaya<br /> Di antara perkara-perkara yang membantu seseorang pelajar tidak mudah tidur dan malas ialah membaca buku-buku kisah orang yang berjaya. Pembacaan seperti ini penting untuk menanam minat dan semangat untuk mencapai kejayaan di dalam menuntut ilmu.<br /> Apabila sesorang pelajar selalu membaca buku-buku kehidupan ulama,dia akan mendapati bahawa kejayaan di dalam menuntut ilmu tidak akan dicapai dengan berehat sebaliknya ia dicapai dengan kepenatan.<br /> Berkata seorang ulama “ Tidak akan merasai nikmat ilmu mereka yang tida merasai kepenatan di dalam menuntut ilmu”.<br /> Pelajar perlu bezakan di antara kejayaan di dalam peperiksaan dan kejayaan di dalam ilmu. Kejayaan di dalam peperiksaan mungkin kita boleh capai dengan sedikit usaha tetapi ilmu tidak mungkin dicapai melainkan dengan usaha sebab ilmu lautan yang perlu diredah. Dan kebiasaannya orang yang berenang dia merasai kepenatan.<br /><br />4: Bergaul Dengan Orang-Orang Rajin<br />Di antara ubat yang paling mujararab seklai kita bergaul dengan orang rajin, tidak membuang masa kepada perkara –perkara yang sia-sia. Selalu menjaga waktunya. Menunaikan kewajipan sebagai pelajar. Tidak menangguhkan kerja yang boleh disiapkan hari ini kepada hari esok kerana sikap suka menangguh kepada hari esok itu adalah sikap orang-orang lemah.<br />Kata ulama, manusia seperti angin,kalau ia berada ditempat yang wangi,ia akan menjadi wangi,kalau ia berada ditempat yang busuk maka ia akan menjadi busuk. Begitulah manusia. Sebab itulah kata ulama “ Duduklah dengan seseorang,kamu akan jadi sebangsa dengannya”. Maka kita duduk dengan orang rajin insyallah kita akan jadi rajin.<br />5: Berdoa<br /> Inilah senjata kita yang paling ampuh dengan kita selalu meminta doa kepada Allah Taalaagar dihindari penyakit malas dan mudah tidur bukan pada waktunya. Bacalah doa yang Nabi صلى الله عليه وسلم ajar<br />اللهم أني أعوذ بك من الهم والحزن، وأعوذ بك من العجز والكسل وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال<br /> Ulanglah doa ini berkali-kali agar kita menjadi muslim yang rajin dan cergas serta kuat. Orang mukmin yang kuat lebih disukai oleh Allah Taala daripada mukmin yang lemah.<br /> Muda-mudahan tulisan ini memberi menfaat kepada saya dan pembaca. AminFauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com14tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-8896351400777410072010-05-16T18:45:00.000-07:002010-05-16T18:52:11.820-07:00Dakwah PerubatanDakwah Perubatan<br /> Dakwah merupakan amalan yang paling mulia kerana ia merupakan warisan para Ambiya.<br />Kejayaan dakwah bergantung kepada pembawanya danmethod dakwah yang berjaya. Dan dakwah ini luas skopnya. Kita mahu dakwah ini diluakan konsepnya dan peranannya bukan setakat kepada orang yang belajar agama dan tempatnya di masjid sahaja. Kita mahu dakwah disebarkan dimerata tempat agar Islam tersebar diserata kawasan dengan luas dan mudah.<br /> Perubatan pula salah satu ilmu sains yang mulia di mana ia di antara ilmu-ilmu yang sukar dipelajari dan berhajat kepada pelajar yang pintar dan rajin. Maka ilmu ini di anggap mulia dan dituntut untuk dipelajari.<br /> Maka alangkah indahnya kalau digabungkan dakwah dan ilmu perubatan menjadikan kecantikan itu bertambah cantik.<br /> Bagi saya,doctor mempunyai peranan yang besar di dalam dakwah Islamiah samada dalam bentuk menyedarkan pesakit tentang ibadah,mengingatkan diri kepada Allah,berdakwah kepada orang bukan Islam dan banyak lagi.<br /> Dan di sini saya ingin menyebutkan beberapa perkara yang berkaitan dengan dakwah perubatan dan akhlak-akhlak yang perlu dihiasi oleh ahli perubatan.<br />Pertama: Doktor Atau Pembantu Ahli Perubatan Perlu Menyemaikan Akidah Dan Cinta Kepada Allah Taala Dikalangan Pesakit.<br />Di sini kita nampak peranan doctor atau pembantunya terserlah apabila di dalam keadaan seseorang lemah keyakinannya atau semangatnya ,seseorang doctor itu boleh mengambil kesempatan untuk menanam akidah yang kuat di dalam hatinya. Doctor bukan setakat memberi ubat bahkan dia membina akidah yang kuat kepada para pesakit apatahlagi sekiranya pesakit itu adalah kanak-kanak. Yang sangat <br />penting,setiap kali tindakan yang dibuat oleh doctor,jangan lupa membaca bismillah kerana ia usulkepada semua kebaikan dan ia mampu membantu setiap tindak tandukdoctor dalam masa yang sama ia menunjukkan satu contoh yang baik kepada pesakit bahawa doctor hanya mampu merawat dengan izin Allah Taala.<br /> Kedua: Membina Kesedaran Ibadah Di kalangan Pesakit<br />Para ahli perubatan bertanggungjawab bagi memastikan setiap pesakit yang berada dihospital sentiasa menunaikan solat melainkan di dalam keuzuran seperti koma, ini merupakan satu perkara yang pentingkerana kita tidak mahu ahli perubatan menjadi doctor semata-semata sebaliknya dia perlu menjadi <br />pendakwah yang berperanan mengajak orang beribadat kepadas Allah. Pihak hospital juga perlumenyediakan peralatan untuk pesakit-pesakit untuk menunaikan solat, bagi saya kewujudan pegawai agama di dalam hospital-hospital perlu diwujudkan untuk membantu pesakit-pesakit menunaikan ibadat yang kita lihat USM Kelantan.<br /> Sekiranya ahli perubatan berjaya melaksanakan tugas ini, mereka telah menyelamatkan orang ramai daripada murka Allah Taala, bahkan mereka membawa kepada hubungan kuat dengan Allah,<br />tatkala mereka sakit pun ,mereka perlu berinteraksi dengan Allah. Betapa cantiknya suasana ini.<br />(Bersambung)Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-37250798493888907902010-05-13T23:12:00.000-07:002010-05-13T23:13:15.861-07:00Mempelajari Bahasa ArabTerdapat seorang sahabat meminta cara bagaimana untuk memahami bahasa arab. Maka di sini saya menyatakan bahawa cara memperolehi bahasa dia mempunyai kaedah terutamanya bahasa arab. Saya bukanlah orang yang pakar bahasa arab tetapi saya pencinta bahasa arab dan saya berakidah bahawa bahasa arab adalah bahasa yang paling afdal lebih daripada semua bahasa.<br /> Sebahagian ulama meminta menghafaz syair-syair untu kita memperolehi bahasa,apabila kita mengahafaz banyak kalimat,ia membina keupayaan kepada akal kita untuk berbicara,sebab bahasa terbina daripada menghafaz dan bercakap. Guru bahasa arab di mesir( syeikh Ahmad Jawish) berkata kepada saya menukilkan kata-kata gurunya, احفظ وقل إن الكلام من الكلام ertinya hafaz dan bercakap,sesungguhnya percakapan itu daripada perkataan.<br /> Terdapat ulama menyebutkan untuk berbahasa arab perlu ingat 1000 kalimat, sebahagian ulama mesir berkata seseorang itu mesti hafaz 3000 kalimat dan 300 jumlah ayat. Maka dengan itu kita akan mampu bercakap dengan baik. <br /> Kita peru mengetahu bahawa bahasa arab ada lebih kurang 6 juta 6ratus kalimat, bererti perjuangan kita untuk mendalami bahasa arab amat panjang,tidak hentinya, gigalakan juga menhajafaz kamu seperti mukjam wajiz atau wasit.<br /> Sesungguhnya kalau kita ingin menguasai bahasa arab kita kena mendengar,menghafaz dan bercakap, kalau ingin menulis bahasa arab kita kena rajim membaca buku-buku arab.<br /> Disamping itu kita perlu mempelajari ilmu nahu dan sorof , untuk memperkuatkan bahasa kita.<br />Jadikan syiar kita membaca dan bercakap bahasa arab. Cintailah bahasa arab ,perjuangkan bahasa ini. Insyallah akan mendapat keberkatan.Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-12743080255643483522010-05-06T16:58:00.003-07:002010-05-06T16:59:07.826-07:00Hadis JumaatHadis Jumaat<br /> <br /> Saya terbaca buku Syeikh Taha Jabir Ulwani, tentang tajdid dan tajmid dalam pendidikan Islam di mana beliau, orang-orang dulu belajar simple, kadang belajar di bawah pokok,tetapi mereka menfaat dengan memahami dan dapat menyebarkan ilmu kepada orang. Yang kita nak fikirkan.<br />Kita sekarang belajar dengan pelbagai tetapi tahap ilmu kita tidak seperti orang dulu, kemudahan macam, buku banyak,guru pun ada, duit pun ada, tetapi sumbangan kita kepada berdasarkan penyampaian ilmu yang amanah dan tepat tidaklah seperti dulu. Sepatutnya kita lebih hebat daripada orang dulu berdasarkan kemudahan yang adamtetapi minat kita dalam menuntut dan membaca tidak seperti orang dulu, sifat berseronok dan malas merupakan symbol kita.<br />Berapa ramai pelajar yang menjadikan hobinya membaca,berfikir dengan panjang terhadapt buku yang dibaca, kalau dikira tidak begitu ramai. Entahlah apa yang kita perlukan untuk mentajdid pengajian Islam menjadi pengajian yang dihormati seperti dulu.Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-14584262186232782962010-04-25T20:36:00.000-07:002010-04-25T20:38:30.696-07:00Sadduzzarai'Qaedah Sadduzarai’<br />Qaedah sadduzzarai’ adalah qaedah bagi hukum yang penting bagi menentukan hukum syarie bagi di sisi jumhur ulama.<br />Tetapi di sana kadang-kadang penyalahgunaan qaedah di ia diguna terlampua meluas disebabkan banyak benda harus menjadi haramn walaupun kadang-kadang perkara itu tidak sepatutnya diharamkan khususnya dikalangan yang tidak mempunyai asas ilmu yang kuat.<br />Di sini saya inginkan menukilkan kepada pembaca tentang masalah saduzarai’ yang dibincanhkan oleh ulama agar ia menjadi jelas dan menjadi panduan kepada mereka.<br />Azzariat dari sudut bahasa bererti wasilah yang digunakan untuk kepada sesuatu.<br />Dari sudut istilah usul: Ialah sesuatu yang membawa kepada sesuatu yang haram.<br />Takrif ini hanya merangkumi perkara-perkara yang haram sahaja berlainan dengan takrif Ibnu Qaiying m lebih luas: iaitu sesuatu wasilah yang membawa kepada sesuatu perkara, iaitu samada membawa kepada kebaikan atau maksiat.<br />Maka di sini kita bahagikan zariat kepada sadduzzarai’ dan fathuzzarai’. Seperti yang dinyatakan oleh allamah Wahbah Zuhaili.<br />Sadduzzarai’ bererti menutup jalan-jalan yang membawa kepada perkara-perkara yang haram.<br />Adapun fathuzzarai’ ialah membuka jalan-jalan yang membawa kepada maslahah.<br />Di sini kita rakamkan kata-kata Imam Qirafi:<br />اعلم أن الذريعة كما يجب سدها يجب فتحها وتكره وتندب وتباح، فإن الذريعة هي الوسيلة فكما ان وسيلة المحرم محرمة فوسيلة الواجب <br />واجبة كالسعي للجمعة والحج. وموارد الأحكام على قسمين : 1 : مقاصد وهي المتضمة للمصالح والمفاسد في أنفسها. 2: ووسائل وهي <br />،الطرق المفضية إليها، وحكمها حكم ما أفضت إليه من تحريم وتحليل، غير أنها أخفض رتبة من المقاصد في حكمها،<br />والوسيلة إلى افضل المقاصد أفضل الوسائل، وإلى ما يتوسط متوسطة ....<br />Untuk memahami masalah ini, kita perlu menyebutkan bahawa setiap perbuatan ia terdapat implikasi dan kesannya dan ia terbahagi kepada 4 bahagian:<br />1: Sesuatu yang membawa kepada kefasadan itu secara yakin, tidak ada keraguan.<br /><br />2: Sesuatu yang membawa kepada kefasadan dalam keadaan jarang berlaku. Seperti menanam anggur, kadang –kadang berlaku lading anggur dijadikan untuk menghasilkan arak. Perkara seperti tidak haramkam sebab sangkaan kepada berlakunya haram sedikit.<br />3: Sesuatu perkara yang penghujungnya adalah kemudaratan,tetapi ia belaku secara zan,, maka ia dimasukkan kedalam yakin dan hukum juga haram. Contonya tidak boleh menjual senjata ketika waktu fitnah dan tidak aman.<br /><br />4: Sesuatu perkara penghujungn adalah kemudharatn tetapi tidak secara yakin atau zan, tetapi secara ramalan yang banyak kira-kira 60 peratus keburukan akan berlaku.<br />Dalam perkara ini, terdapat khilaf dikalangan ulama.<br />Sebahagioan ulama menyatakan saaduzzrai’ dipakai ketika itu maka setiap setiap akad muamalat yang terdapat sangkaan membawa kepada riba akad itu terbatal, sebahagian ulama tidak mengunakan sadduzzara; maka akad itu tidak terbatal, atau sesuatu perkara itu tidak diharamkan disebabkan sangkaa itu.<br />Imam Abu Zahrah menyatakan , tidak kita boleh belebihan di dalam zarai’ . bagi saya(fauwaz) akan membawa kepada kesusahan yang banyak, Islam adalah agamayang mudah dan rahmat.<br />Maka Saaduzzarai’ ini digunakan dalam keadaan yang terdapat implikasi yang buruk sekirang kita membolehkan perkara wasilah yang membawa kepada kefasadan,<br />Seperti mana seorang nelayan dia akan naik bot ke laut apabila tenang atau pada sangkaan dia akan selamat. Begiulah ,sekirang keadaan masih ok, tidak ada keyakinan atau zan menyyatakan akana berlaku kerosakan, muka keadaan tetapi menjadi harus dan tidak haram<br />Di sini kita nak ingat bahawa orang boleh menggunakan sadduzara; adalah ulama yang pakar bukannya orang –orang biasa. Kita ingin menasihatkan para pelajar agar berhati-hati dalam mengeluarkan pengharam tanpa alas an yang kuat.<br />Mudahan penerangn yang ringkas ini dapat membuka minda dan member ilmu kepada mereka yang memerlukan.<br />Fauwaz Fadzil Noor.Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-15134981971306433942010-04-10T01:35:00.000-07:002010-04-10T01:36:09.348-07:00فلسفة الحدودإن عقوبات الحدود بالذات ليست مقررة لمقاومة انحرافات فردية أو جرائم معينة فقط‘ بل إنها سياج يحصن المجتمع كله من السقوط <br />في مهاوى الفساد والانحلال والفناء،<br />لذلك فإن هذه الحدود لها طابع ديني، وأجمع فقهاءنا على أنها حق الله تعالى –اه<br /><br />هذه النصوص تبدي لنا فلسفة الحدود في الإسلام، وأنها ليسة قاصدة لتعذيب المجرم بل إنها ترمي إلى إصلاح حاله وتطهير نفسه من <br />الذنوب.<br />الشريعة حينما تعاقب فلا تعاقب إلا لزجر المجرم من العودة إلى الجريمة إضافة إلى منع المجتمع من الوقوع إلى مثلها.<br />فالشريعة هي عدل كلها ورحمة كلها وحكمة كلها.Fauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8259825711515760921.post-29100815302549000812010-04-01T09:44:00.000-07:002010-04-23T00:27:37.971-07:00Pekerjaan Dan AkhlakAkhlak dan Etika Pekerjaan<br /><br /> Bismillah<br />.<br /> Akhlak merupakan sifat yang dituntut dalam setiap amalan kita. Akhlak merupakan perbincangan para golongan pendidik, ahli-ahli tasauf dan ahli-ahli falsafah di mana pembentukan akhlak dapat membentuk insan,masyarakat yang berjaya dan berdisplin.<br /> Pembincangan akhlak di dalam pekerjaan amat penting bagi membentuk pekerja yang berdisplin dan berjaya serta membentuk komuniti tempat bekerja yang produktif dan tolong menolong.<br /> Maka saya ingin memberi sedikit perkongsian maklumat tentang akhlak di dalam pekerjaan dan beberapa perkara yang berkaitan dengan hukum bekerja menurut perspektif Islam.<br /> Mudahan kertas yang ringkas ini dapat memberi menfaat kepada pembaca.<br /><br />Kata Kata Hikmah Terhadap Kemuliaan Kerja:<br />1: Pekerjaan adalah kemuliaan dan kehidupan, sesiapa ada kemampuan untuk bekerja dia tidak bekerja seolah olah dia adalah mayat.<br />2: Pekerjaan adalah cara yang membawa kepada mengenal nilai-nilai bekerjasama. Orang yang tidak bekerja adalah orang mementingkan diri sendiri. Wajip ke atas kerajaan member tunjuk ajar kepadanya.<br /><br /><br />1:Kedudukan Kedudukan pekerjaan mengikut adat dan uruf.<br />Kedudukan martabat kerja terbahagi kepada tiga bahagian:<br />Pertama: Pekerjaan Yang Mulia<br />Pekerjaan yang mulia adalah pekerjaan yang menjadi kebanggaan manusia apabila berstatus sedemikian.<br />Sebahagian ulama menyebut pekerjaan yang mulia terdapat dua aspek.<br />Pertama: Pekerjaan yang besandarkan kepada ilmu dan membawa kepadanya seperti jawatan pemerintahan dan kehakiman sehinggakan ibnu abiding menyatakan seorang guru layak berkahwin dengan anak seorang pemerintah.<br />Kedua: Pejuang-pejuang yang berjihad dijalan Allah yang mendapat wang hasil daripada ghanimah,harta yang diperolehi daripada kemenangan peperangan.<br /><br />Bahagian Kedua: Pekerjaan Biasa<br />Pekerjaan biasa ini adalah perkerjaan kebanyakan orang ramai seperti pertanian,perniagaan, maka kalau di zaman sekarang kerja-kerja disektor kerajaan sebagai pekerja.<br />Bahagian Ketiga:Pekerjaan Yang Rendah.<br />Pekerjaan ini tidak dipandang elok bagi orang ramai seperti perkerjaan yang melibatkan najis,benda –benda kotor walaupun dia halal.<br /><br /><br /><br /><br />2: Definasi Akhlak<br />Dari sudut falsafah bererti fadhilat, iaitu kebaikan dan ia berlaku dalam dua sudut iaiutu dari sudut akal yang kita boleh kita peolehi melalui ilmu.<br />Kemudian dai sudut suluk iaitu tindak tanduk yang boleh diperoleh dengan pelaksanaa secara berterusan.<br />Akhlak dari sudut fuqaha ialah keadaan jiwa dan bentuk gambaran dalaman.<br /><br />3: Tabiat Akhlak<br />Secara sahih akhlak ia boleh menerima perubahan seperti yang dinyatakan oelh Imam Ghazali di mana beliau menolak pendapat ahli falsafah Yunani yang menyatakan bahawa akhlak tidak menerima perubahan bererti sesorang yang jahat tidak mampu menjadi baik sebab akhlak tidak boleh menerima perubahan mengikut pemikiran mereka.<br />Tetapi Imam Ghazali menyatakan bahawa bintang yang buas pun boleh menjadi jinak bagai mana pulak akhlak manusia lebih lagi boleh berubah ,sebab itu Imam Ghazali membincangkan bab-bab akhlak di dalam kitabnya ihya.<br />Sesungguhnya akhlak ini merupakan lambang kebersihan seseorang, displin dan jati diri.<br />4:Kepentingan Akhlak Dalam Bekerja<br />Akhlak mempunyai peranan yang besar di dalam menjadika seeorang bekerja itu dengan sempurna, beramanah dan melayakan dia menjadikan khalifah dimuka bumi ini. Akhlak dapat mengubah seorang pekerja yang malas menjadi rajin, pembohong kepada berlaku jujur, dan boleh membentuk suasan kerja yang sihat dan penyanyang.<br />Apabila akhlak diterapkan dan dijadikan sebagai pengukur nilai kepada seseorang, akan berlaku perubahan dari segenap sudut. Sesungguhnya sesebuah bangsa menjadi kuat dengan akhlak,apabila akhlak itu hilang, maka bangsa itu menjadi lemah. Sesungguhnya akhlak mampu membentuk bangsa yang kuat dan cemerlang. Bukan padatnya penduduk menyempitkan negara tetapi akhlak penduduknya.<br /><br />5: Akhlak-Akhlak Pekerjaan.<br />Di sini kita sebutkan 5 sifat akhlak di dalam pekerjaan.<br />1: Bersih<br />2: Istiqamah<br />3:Bekerjasama<br />4: Amanah<br />5: kasihsayang<br /><br />Pertama: Bersih<br />Bersih bererti seseorang pekerja itu mengamalkan konsep kerja secara bersih dengan bekerja di tempat yang halal dan tidak bekerja di tempat yang haram.<br /><br />Bekerja mengikut undang-undang disediakan,tidak melanggar undang-undang seperti bekerja tanpa lessen.<br />Kedua: Istiqamahi <br />Istiqamah mungkin bererti berterusan dalam pekerjaan dan menunaikan maslahah-maslahah kerja dengan ketaatan dan berbincang dan jujur. Perkerja dan majikan saling berusaha untu maju dalam sebuah syarikat.<br />Ketiga : Bekerjasama.<br />Bekerjasama di dalam mewujudkan kerja dengan satu pasukan. Ini semua menuntut kepada ukhuwah,penghormatan di dalam menjayakan sesuatu kerja.<br />Keempat: Amanah:<br />Amanah ini adalah sesuatu sifat yang berpegang kepada janji ,tidak memungkiri janji. Seperti tidak menyebarkan rahsia kerja,tidak mengambil kesempatan,tidak menggunakan wasilah yang salah.<br />Kelima: Sayang<br />Kasih sayang iaitu kecenderungan di dalam bekerja untuk merealisasikan sifat saling mengasihani di dalam bekerja,melakukan kebaikan dan keringan kepada bekerja dan mengutmakan maaslahah kerja.<br />Cinta kepada kerja ini meyebabkan perkerja tidak ponteng kerja melainkan darurat , ini menyebabkan kerjaya akan bertambah maju.<br />Mudah-mudahan risalah ringkas ini dapat memberi menfaat kepada pembaca dan member keberkatan kepada semua.( Tajuk ini disampaikan di pejabat syarikat Sekuriti,Damansara)<br />Fauwaz Fadzil NoorFauwaz Fadzilhttp://www.blogger.com/profile/13330430478573121327noreply@blogger.com1