Akhirnya terbungkus juga kitab-kitabku yang tiap-tiap hari aku menatapi dengan seronok,tetapi pada hari jumaat tadi, aku ,isteri dan adik-adik yang disayanyangi telah pun ,mengosongkan hamper seluruh kitab yang ada di atas rak-rak sedih dan pilu.
Sunyi rasanya tak nampak warna kitab-kitab yang cantik, yang lebih terharunya, aku melihat adik-adikku daripada lelaki dan perempuan bertungkus lumus membantu aku membungkus kitab-kitab yang aku simpan selama 9 tahun di sini. Tidak ada bahasa yang dapat aku ungkapkan melainkan dengan mengharapkan Allah membalas kepada mereka segala pahala.
Mereka ikhlas dalam memberi pertolongan, tak ada rungutan dan aku merasakn mereka enjoy ketika bersama aku dan Aniah. Seperti sebuah keluarga yang bersiap untuk berpindah. Sambil tengok cerita-cerita P.ramlee tetapi kerja tetap berjalan. Aku merasa sayu melihat adik-adik begitu sungguh untuk menolong, aku malu untuk meminta pertolongan kepada mereka terutama adik-adik perempuan, tetapi mereka bersungguh-sungguh ingin menolong kami maka kami pun menadah tapak tangan.
Tapi inilah aku rasakan, kalau tak ada orang tolong aku sakit lagilah pinggang aku ni, tadi pun dah rasa pinggang dah tak sedap sebab angkat kitab berat berat.
Aku bersama hafzi,damak dan capok mulakan kerja dari pukul 3 ,akhawatpula farhana dan balqis datang tolong Aniah pada pukul tiga juga, gerakan kerja perlahan dulu sebab ada 7 orang sahaja sebab nak bungkus kitab, kemudian lepas asar datang adik-adik aku yang setia dan ringan tulang, rahman, bai,ramisah,liana,natrah dan madihah maka gerak kerja bertambah lancar.
Bayangkanlah dikalangan mereka ini adalah pimpinan besar persatuan perubatan di mesir sudi nak bertungkus lumus rumah hamba yang lemah ini. Ada timbalan presiden,ada bendahari, dan exco-exco.
Kira mereka ni tawaduk lah sudi tolong aku ni .maka gerak kerja ini berlanjutan sampailah pukul 12.30 malam diselangi dengan makan ,solat dan sembang-sembang. Aku ingat ka 3 jam ja buat kerja ni he2, tapi dekat 7jam.
Maka di sini, aku nak ucapkan terima kasih banyak kepada adik-adik aku yang bertungkus lumus menjayakan projek ini, sungguh indah malam ini sebab suasana mahabbah menjelma ketika bekerja bersama. Aku mendoakan mereka diberkati oleh Allah Taala dan mendapat segala rahmat dan kasih sayang Allah Taala. Mudahan nanti di Malaysia mereka sudi pula datang untuk membuka buku-buku yang ada dalam kotak itu pula he2( melawak ja).
Al Faqir Ila Allah
Fauwaz Fadzil Noor
Perbincangan tentang pemikiran Imam Al-Qardawi dan ulasan terhadap pemikirannya.
Friday, 29 January 2010
Golongan Minoriti Islam
Saya diminta oleh seseorang pembaca blog untuk menulis golongon minority bukan Islam di dalam negara Islam yang ditulis oleh dr Qaradawi di dalam kitabnya Addin wassiayah.
Dengan nama Allah ,saya menulis:
Dalam bab kelima, Imam membicarakan tentang syubhat syubhat yang ditimbulkan oleh golongan pembaharuan ala barat dan orientalis terhadap Islam bahawa negara menzalimi golongan minority bukan Islam khususnya kepada kristian berdasarkan kepada tabiat Islam itu sendiri. Ia berlaku kepada beberapa perkara:
1- Islam melabelkan orang –orang bukan Islam sebagai ahli zimmah dan meletakan mereka ketaraf yang rendah didalam masyarakat.
2- Mewajipkan mereka membayar jizyah(cukai)
3- Mengenakan undang undang Islam terhadap mereka di mana mereka tidak berimanpun terhadap undang undang tersebut.
4- Menghalang mereka untuk jawatan-jawatan yang penting di dalam negara.
Imam menjawab terhadap tuduhan yang pertama dengan berkata dan saya huraikan secara ringkas:
Zimmah bermaksud jaminan dan perjanjian iaitu bererti mereka golongon ahli zimmah berada di bawah jaminan Allah,Rasul dan jamaah Islam. Tidak boleh secara syarak orang Islammembatalkan perjanjian tersebut dimana perjanjian tersebut menjaga segala hak-hak golongan bukan Islam.
Sekiranya golongan ahli zimmah merasa tidak gembira dengan gelaran ahli zimmah tidak menjadi masalah dilabelkan istilah yang mereka boleh terima seperti penduduk negara ataupun dinamakan rakyat.
Jadi kesimpulannya tidak timbul masalah penghinaan terhadap istilah ahli zimmah bahkan ia lebih kepada penghormatan.
- Kemudian Imam menjawab persoalan kedua iaitu masalah jizyah atau cukaia dikenakan kepada golongan bukan Islam.
Imam menyatakan jizyah yang dikenakan kepada golong bukan Islam itu adalah bersifat pembalasan iaitu menjaga hak-hak dan dan menpertahankan mereka daripada sebarang kekacauan. Begitu juga mereka tidak diwajipkan berjihad syarie . Bebaliknya sekiranya mereka turun berjihad iaitu mereka turun berperang menjadi askar untuk membela negara maka gugur jizyah daripada mereka.
Imam berkata lagi, sekarang ini jizyah boleh digugurkan kepada minority bukan islam kerana mereka telah menyertai kursus tentera yang diwajipkan kepada mereka.( ini merujuk kepada negara-negara arab atau seumpama dengannya.
- Kemudian Imam menjawab syubhat ynag ketiga mengenai golongan minority ini diwajibkan berhukum dengan hukum-hukum agama sedangkan mereka tidak beriman pun.
Imam menjawab: Hukum-hukum agama tidak pernah sekalipun diwajipkan kepada golongan bukan Islam,mereka tidak diwajipkan solat,puasa, zakat haji dan seumpamanya, begitu juga dengan perundangan rumah tangga,mereka dbiarkan berhukum dengan undang-undang mereka.
Dan sejarah telah mencatatkan bahawa golongan kristian mempunyai mahkamah mereka sendiri dizaman pemerintahan Islam dulu.
Adapun undang-undang civil dan jenayah mereka sama sahaja disisi undang Islam di dalam pemerintahan kerana menyama ratakan kedudukan rakyat di dalam negara.
Dan undang-undang selalu bersama majority sepertimana di dalam demokrasi dengan syarat tidak ada unsur kezaliman di sana.
Sambil memperingatkan bahawa sebahagian undang jenayah seperti hukuman minum arak tidak dikenakan kepada golongan bukan Islam kerana mereka beriktikad halal.
Begitu juga disana terhadap khilaf dikalangan ualam mengenai perlaksanaan hudud terhadap golonagn bukan Islam, dan Imam cenderung kepada mengambil pendapat yang paling ringan atau lebih luas bererti tidak tidak mengenakan hudud kepada mereka dan serahkan kepada untuk mengenakan hukuman.
-kemudian Imam menjawab persoalan pengharaman golongan bukan Islam di dalam jawatan negara.
Beliau menerangkan bahawa jawatan ini mempunyai pelbagai peringkat:
- Jawatan yang bersifat agama seperti menjadi Imam solat,ini memang hanya disandang oleh orang orang Islam kerana tabiat jawatan tersebut.
- Jawatan-jawatan yang berkaitan dengan rukun-rukun Islam seperti zakat dan haji,ini dikhususkan kepada orang islam melainkan di sana terdapat pendapat ulama yang membolehkan orang bukan Islam bekerja sebagai amil zakat, ini adalah ketinggian toleransi Islam.
-untuk ringkasan, Imam qaradawi tidak menghalang golongan bukan Islam memegang jawatan yang sesuai dengan keadaannya dan berkelayakan seperti menjadi salah seorang pembantu presiden sekiranya penduduk bukan islam ramai seperti yang berlaku di Sudan.
Selain daripada jawatan ketua atau jawatan yang melibatkan agama tidak menjadi masalah untuk golongan Islam memegang jawatan seperti menteri.
Imam menyebutkan terdapat orang Islam di Syiria menteri di sana dan ramai lagi.
Kesimpulannya, Islam adalah agama yang bertoleransi dan reality memberi hak kepada semua manusia. Kepada saudara atau saudari yang meminta tulisan mendapat menfaat daripada terjemahan ini. Untuk mendalami permalahan ini boleh rujuk buku Imam Qaradawi mengenai hak-hak bukan Islam , boleh rujuk buku beliau yang lain iaitu Aqalliyat muslimah yang menghuraikan perkara lebih lanjut.
Dengan nama Allah ,saya menulis:
Dalam bab kelima, Imam membicarakan tentang syubhat syubhat yang ditimbulkan oleh golongan pembaharuan ala barat dan orientalis terhadap Islam bahawa negara menzalimi golongan minority bukan Islam khususnya kepada kristian berdasarkan kepada tabiat Islam itu sendiri. Ia berlaku kepada beberapa perkara:
1- Islam melabelkan orang –orang bukan Islam sebagai ahli zimmah dan meletakan mereka ketaraf yang rendah didalam masyarakat.
2- Mewajipkan mereka membayar jizyah(cukai)
3- Mengenakan undang undang Islam terhadap mereka di mana mereka tidak berimanpun terhadap undang undang tersebut.
4- Menghalang mereka untuk jawatan-jawatan yang penting di dalam negara.
Imam menjawab terhadap tuduhan yang pertama dengan berkata dan saya huraikan secara ringkas:
Zimmah bermaksud jaminan dan perjanjian iaitu bererti mereka golongon ahli zimmah berada di bawah jaminan Allah,Rasul dan jamaah Islam. Tidak boleh secara syarak orang Islammembatalkan perjanjian tersebut dimana perjanjian tersebut menjaga segala hak-hak golongan bukan Islam.
Sekiranya golongan ahli zimmah merasa tidak gembira dengan gelaran ahli zimmah tidak menjadi masalah dilabelkan istilah yang mereka boleh terima seperti penduduk negara ataupun dinamakan rakyat.
Jadi kesimpulannya tidak timbul masalah penghinaan terhadap istilah ahli zimmah bahkan ia lebih kepada penghormatan.
- Kemudian Imam menjawab persoalan kedua iaitu masalah jizyah atau cukaia dikenakan kepada golongan bukan Islam.
Imam menyatakan jizyah yang dikenakan kepada golong bukan Islam itu adalah bersifat pembalasan iaitu menjaga hak-hak dan dan menpertahankan mereka daripada sebarang kekacauan. Begitu juga mereka tidak diwajipkan berjihad syarie . Bebaliknya sekiranya mereka turun berjihad iaitu mereka turun berperang menjadi askar untuk membela negara maka gugur jizyah daripada mereka.
Imam berkata lagi, sekarang ini jizyah boleh digugurkan kepada minority bukan islam kerana mereka telah menyertai kursus tentera yang diwajipkan kepada mereka.( ini merujuk kepada negara-negara arab atau seumpama dengannya.
- Kemudian Imam menjawab syubhat ynag ketiga mengenai golongan minority ini diwajibkan berhukum dengan hukum-hukum agama sedangkan mereka tidak beriman pun.
Imam menjawab: Hukum-hukum agama tidak pernah sekalipun diwajipkan kepada golongan bukan Islam,mereka tidak diwajipkan solat,puasa, zakat haji dan seumpamanya, begitu juga dengan perundangan rumah tangga,mereka dbiarkan berhukum dengan undang-undang mereka.
Dan sejarah telah mencatatkan bahawa golongan kristian mempunyai mahkamah mereka sendiri dizaman pemerintahan Islam dulu.
Adapun undang-undang civil dan jenayah mereka sama sahaja disisi undang Islam di dalam pemerintahan kerana menyama ratakan kedudukan rakyat di dalam negara.
Dan undang-undang selalu bersama majority sepertimana di dalam demokrasi dengan syarat tidak ada unsur kezaliman di sana.
Sambil memperingatkan bahawa sebahagian undang jenayah seperti hukuman minum arak tidak dikenakan kepada golongan bukan Islam kerana mereka beriktikad halal.
Begitu juga disana terhadap khilaf dikalangan ualam mengenai perlaksanaan hudud terhadap golonagn bukan Islam, dan Imam cenderung kepada mengambil pendapat yang paling ringan atau lebih luas bererti tidak tidak mengenakan hudud kepada mereka dan serahkan kepada untuk mengenakan hukuman.
-kemudian Imam menjawab persoalan pengharaman golongan bukan Islam di dalam jawatan negara.
Beliau menerangkan bahawa jawatan ini mempunyai pelbagai peringkat:
- Jawatan yang bersifat agama seperti menjadi Imam solat,ini memang hanya disandang oleh orang orang Islam kerana tabiat jawatan tersebut.
- Jawatan-jawatan yang berkaitan dengan rukun-rukun Islam seperti zakat dan haji,ini dikhususkan kepada orang islam melainkan di sana terdapat pendapat ulama yang membolehkan orang bukan Islam bekerja sebagai amil zakat, ini adalah ketinggian toleransi Islam.
-untuk ringkasan, Imam qaradawi tidak menghalang golongan bukan Islam memegang jawatan yang sesuai dengan keadaannya dan berkelayakan seperti menjadi salah seorang pembantu presiden sekiranya penduduk bukan islam ramai seperti yang berlaku di Sudan.
Selain daripada jawatan ketua atau jawatan yang melibatkan agama tidak menjadi masalah untuk golongan Islam memegang jawatan seperti menteri.
Imam menyebutkan terdapat orang Islam di Syiria menteri di sana dan ramai lagi.
Kesimpulannya, Islam adalah agama yang bertoleransi dan reality memberi hak kepada semua manusia. Kepada saudara atau saudari yang meminta tulisan mendapat menfaat daripada terjemahan ini. Untuk mendalami permalahan ini boleh rujuk buku Imam Qaradawi mengenai hak-hak bukan Islam , boleh rujuk buku beliau yang lain iaitu Aqalliyat muslimah yang menghuraikan perkara lebih lanjut.
Tuesday, 19 January 2010
Membina SikapToleransi
Kita melihat keadaan yang berlaku di sekeliling kita daripada pertembungan pemikiran, hentam menghentam sesama muslim ia membawa kepada kelemahan umat islam semakin nyata.
Kalau kita tengok golongan salafi moden mereka menghentam aliran ahli kalam dan golongan pengamal adat-adat melayu sampai ketahap melampau. Siapa yang menganut fahaman ahli kalam dianggap salah, tak betul, kita jadi jadi salafi. Siapa buat talqin bidaah sesat. Begitulah seterusnya. Bagi setengah mereka kalau akidah kita bersih baru Islam boleh memerintah.
Ada setengah pergi jumpa dr wahbah zuhaili Tanya pasai tauhid asma wassifat,beliau pun tak tolak. Jadi begitulah keadaan umat islam.Yang anti wahabi pula hentam pun lebih kurang sama, kata golongan wahabi ni mujassim,tak betul dan sebagainya.jadi berpecah belah umat Islam dengan perkara-perkara istilah tersendiri, sedang semuanya menyatakan Allah itu satu,tidak berjisim, tidak sama dengan makhluk.
Di sini ini kita mengajak kepada semua aliran pemikiran membina satu kaedah musyhtarak(titik pertemuan) yang memboleh kita sentiasa membentuk hala tuju yang sama, membentuk hubungan yang saling lengkap melengkapi bukannya hubungan yang berlawanan. Kita adalah umat islam ,umat yang satu,mempunyai Tuhan yang satu,Nabi yang satu,qiblat yang satu, Quran yang satu, Sunnah yang satu. Perlu kita selesaikan perkara sesat menyesatkan ,kafir mengkafirkan, membina akidah yang berbentuk tasauf yang menggabungkan akal dan hati. Akidah yang melembutkan hati, akidah yang cantik bersandarkan Al Quran , Sunnah dan kefahaman salafuna soleh tanpa menafikan kefahaman khalaf yang banyak membantu pemikiran.
Perlu kita membina toleransi sesama kita, siapa yang minat salaf masuk lah salaf,siapa yang minat khalaf masuklah khalaf walapun pada hakikatnya pada pendapat saya kedua-dua aliran lengkap melengkapi Cuma kedua-dua aliran ini perlu ada tajdid didalam istilah dan juga konsep penyampian, ini terbukti kerana kedua-dua aliran telahpun awal membersihkan Allah daripada segala persamaan makhluk, Cuma cara pendekatan yang berlainan.
Marilah kita beramal dengan kata ulama kita di dalam jauharah tauhid
وكل نص أوهم تشبيها
أوله أو فوضه ورم تنزيها
Terjemahan: Setiap nas yang menampakkan sifat-sifat mutasyabihat(seperti tangan)
Maka takwilkanya atau tafwid(serahkan pada Tuhan dengan beriman dengan ayat tersebut) dan buangkan segala persamaa dengan makhluk.
Kita berhajat kepada wasatiyah yang mengambil faedah daripada semua kebaikan. Saya menutup tulisan dengan kata-kata Imam saya., Imam Yusuf al Qaradawi:
الانتفاع بأفضل ما في تراثنا الرحب المتنوع: من ضبط الفقهاء ، وتأصيل الأصوليين، وحفظ المحدثين،وعقلانية المتكلمين،
وروحانية المتصوفين،ورواية المؤرخين، ورق الأدباء والشعراء، وتأمل الحكماء، وتجارب العلماء مع العلم بأن هذا التراث
كله غير معصوم فهو قابل للنقد والمراجعة والمناقشة والترجيح والتضعيف، ولكن الأمة في مجموعها لا تجتمع على
الضلالة
Renungi kata-kata Imam ini sebagai pedoman.
Fauwaz Fadzil Noor
Kalau kita tengok golongan salafi moden mereka menghentam aliran ahli kalam dan golongan pengamal adat-adat melayu sampai ketahap melampau. Siapa yang menganut fahaman ahli kalam dianggap salah, tak betul, kita jadi jadi salafi. Siapa buat talqin bidaah sesat. Begitulah seterusnya. Bagi setengah mereka kalau akidah kita bersih baru Islam boleh memerintah.
Ada setengah pergi jumpa dr wahbah zuhaili Tanya pasai tauhid asma wassifat,beliau pun tak tolak. Jadi begitulah keadaan umat islam.Yang anti wahabi pula hentam pun lebih kurang sama, kata golongan wahabi ni mujassim,tak betul dan sebagainya.jadi berpecah belah umat Islam dengan perkara-perkara istilah tersendiri, sedang semuanya menyatakan Allah itu satu,tidak berjisim, tidak sama dengan makhluk.
Di sini ini kita mengajak kepada semua aliran pemikiran membina satu kaedah musyhtarak(titik pertemuan) yang memboleh kita sentiasa membentuk hala tuju yang sama, membentuk hubungan yang saling lengkap melengkapi bukannya hubungan yang berlawanan. Kita adalah umat islam ,umat yang satu,mempunyai Tuhan yang satu,Nabi yang satu,qiblat yang satu, Quran yang satu, Sunnah yang satu. Perlu kita selesaikan perkara sesat menyesatkan ,kafir mengkafirkan, membina akidah yang berbentuk tasauf yang menggabungkan akal dan hati. Akidah yang melembutkan hati, akidah yang cantik bersandarkan Al Quran , Sunnah dan kefahaman salafuna soleh tanpa menafikan kefahaman khalaf yang banyak membantu pemikiran.
Perlu kita membina toleransi sesama kita, siapa yang minat salaf masuk lah salaf,siapa yang minat khalaf masuklah khalaf walapun pada hakikatnya pada pendapat saya kedua-dua aliran lengkap melengkapi Cuma kedua-dua aliran ini perlu ada tajdid didalam istilah dan juga konsep penyampian, ini terbukti kerana kedua-dua aliran telahpun awal membersihkan Allah daripada segala persamaan makhluk, Cuma cara pendekatan yang berlainan.
Marilah kita beramal dengan kata ulama kita di dalam jauharah tauhid
وكل نص أوهم تشبيها
أوله أو فوضه ورم تنزيها
Terjemahan: Setiap nas yang menampakkan sifat-sifat mutasyabihat(seperti tangan)
Maka takwilkanya atau tafwid(serahkan pada Tuhan dengan beriman dengan ayat tersebut) dan buangkan segala persamaa dengan makhluk.
Kita berhajat kepada wasatiyah yang mengambil faedah daripada semua kebaikan. Saya menutup tulisan dengan kata-kata Imam saya., Imam Yusuf al Qaradawi:
الانتفاع بأفضل ما في تراثنا الرحب المتنوع: من ضبط الفقهاء ، وتأصيل الأصوليين، وحفظ المحدثين،وعقلانية المتكلمين،
وروحانية المتصوفين،ورواية المؤرخين، ورق الأدباء والشعراء، وتأمل الحكماء، وتجارب العلماء مع العلم بأن هذا التراث
كله غير معصوم فهو قابل للنقد والمراجعة والمناقشة والترجيح والتضعيف، ولكن الأمة في مجموعها لا تجتمع على
الضلالة
Renungi kata-kata Imam ini sebagai pedoman.
Fauwaz Fadzil Noor
Saturday, 16 January 2010
Kepulangan Yang Hampir(Part 6)
Di antara nikmat Allah yang terbesar yang dikurniakan kepada ku di mesir ialah aku dapat berlajar dan mendekati seorang faqih yang besar, seorang ulama yang berakal tinggi, ilmunya selautan, cara berfikir begitu tinggi, semangat dengan ilmu cukup mengkagumkan, mempunyai karangan buku fikh yang sangat berkualiti, mampu mengeluarkan ijtihad di dalam masalah-masalah semasa.
Beliaulah guruku yang amat aku sanjungi dan sayangi ,beliaulah adalah allamah al-faqih walusuli dr Saadudin Musaad Hilali. Aku mengenali beliau pada tahun penghujung 2005 ketika aku mula masuk darul ifta. Aku kagum cara beliau mendekati pelajar dengan bertanya kepada para pelajarnya, apakah yang patut beliau ajarkan kepada dan bagaimana cara mengajar yang patut sampaikan setelah beliau memberi contoh2 teknik untuk mengajar.
Beliau terlalu istimewa bagiku, beliau mengajak anak2 muridnya membuang taasub kepada mazhab dan mengunakan akal dan untuk memilih pendapat sehinggakan kepada pendapat beliau sendiri. Beliau mengajar kami agar menerima pendapat dengan berdasarkan dalil bukan taqlid.
Beliau terlalu pakar di dalam fikh muqaran dan fikh semasa. Begitu hebat di dalam penyampian. Beliau telah menerima anugerah ilmu daripada negara Kuwait sebanyak lima kali. Jarang ada yang dapat dua kali anugerah tersebut.
Aku mula rapat dengan beliau pada tahun awal 2007 . ini kerana persatuan perubatan nak mengadakan seminar, jadi aku menjadi perantaran di beliau dan persatuan perubatan. Beliau bersetuju untuk menjadi penceramah ketika itu,terima kasih persatuan perubatan yang menjadi sebab aku rapat lagi dengan dr Saad.
Aku merasakan aku dan guruku menjadi rapat sebab aku suka kepada alirannya, mentarjih, tidak taasub, suka kepada taisir(mudah) dalam memberi fatwa. Aku masih ingat bila aku menceritakan kepada beliau tentang kertas kerjaku mengenai talfiq di mana mimilih pendapat yang membolehkan, beliau bersetuju dengan pendapat aku dan gembira. Beliau bertanya kepadaku, berapa banyak orang seperti kamu,( suka kepada tarjih dan tidak taasub) aku pun tak tahu nak jawab macam mana. tapi aku yakin disana ramai di sana suka aliran ini dan pelajar2 malaysia yang hebat2.
Ketika seminar, beliau menyediakan kertas, lalu aku meminta izin kepada beliau untuk terjemahkan. Maka disebabkan masa yang singkat, aku bersama sahabat baik dan macam adik aku, hanipah memulakan kerja menterjemah, aku terjemah dia taip samapi dekat 2 pagi. maka pada hari tu banyak yang siap. Terima kasih hanipah kerna menjadi pembantu penulisan dan penterjemhan aku sepanjang di mesir, dia adalah adik aku yang begitu tekun membantu aku di dalam kerjaya aku ,hamper 5 tahun dia tolong aku.
Maka selepas seminar itu, hubungan aku makin rapat dengan dr Saad,banyak buku beliau aku beli dan banyak jga buku yang beliau hadiahkan kepadaku, di antaranya fikh wanita,Alhamdulillah buku itu aku berjaya terjemahkan. Terima kasih guruku kerana memberi izin terjemah kepadaku.
Aku menghadiri kelas beliau di asyirah Muhammadiyah kira2 dekat dua tahun, dia ajar ihya, mahalli dan bidayatulmujtahid. Dan di darul ifta, sampai sekarang ni aku pergi menghadiri kelasnya walaupun dah pengajian di sana. Tetapi setiap kali aku pergi ke kelasnya, terdapat maklumat baru yang dapat aku kutip daripadanya.
Satu peristiwa yang tak dapat aku lupa,ialah satu ketika sahabat kami di darul ifta meninggal dunia sebab kebocoran gas dirumah, aku bagi tau kat dr Saad tentang kematian sahabat aku, beliau sedih. Seminggu selepas itu,aku lambat ke kelas beliau di Asyirah sebab mengambil akak aku di airport datang dari Malaysia. Maka tiba2 beliau call aku, takut2 apa jadi kat aku sebab aku datang lewat,selalu aku datang awal, Cuma hari tu kena ambil kakakku di airport terlewat sikit. Amat terharu beliau bimbangkan keselamatan ku kerna baru sahaja beliau kehilangan anak muridnya. Bertambah sayanglah aku kepada guruku ini. Begitu juga beliau menziarahi aku ketika aku baru selesai menjalani pembedahan belakang aku, beliau menziarahi dengan turut memberi aku wang dengan berkata kepada aku "ambil wang ini, saya seperti ayah kamu". Perasaan aku begitu terharu dan merasakan beliau amat sayang padaku apatah lagi aku lagilah menyayangi dia. Aku sangat ingin menjadi seperti dia, ikhlas, berilmu tinggi dan berdisplin.
Aku melihat beliau begitu menjaga masa dan berdisplin. Bayangkanlah buku setebal 900 muka surat beliau siapkan sebulan lebih beliau menulis kira-kira sehari 20 jam. Buku fikh wanita yang aku terjemah beliau siapkan dalam empoh seminggu, aku buat dua tahun, punyalah malas.
Banyak sangat yang aku pelajari daripada beliau,beliau sangat penyanyang,klu aku pergi ziarah beliau mula-mula sekali beliau akn buatkan aku air. Lepas sembang2 aku pun pulang. Selalunya beliau menulis buku dari malam sampai kesubuh. Beliau sangat tekut dan khusuk ketika menulis. Aku bersyukur dapat keadaan ulama dengan lebih dekat bagaimana dikalangan mereka boleh menulis buku yang besar dalam masa yang singkat. Inilah yang aku dapat pada diri dr Saad.
Kita amat berhajat kepada ulama yang sebegini, ikhlas dalam ilmu dan penyampian ilmu,bertaqwa kepada Allah. Beliau amat dihormati oleh ulama2 Azhar, seperti mufti mesir, pensyarah2 didarul ifta dengan keilmuannya yang begitu tinggi.
Pengajian dengan beliau dalam tempoh 4 tahun lebih ini, amat member kesan yang mendalam kepada diriku, aku tidak mahu taasub mazhab, tidak mahu taqlid, mahu mencapai tahap ijtihad dan tarjuh, di antara pesanan dr Saad kepada ku ketika aku pulang bersama beliau menaiki keretanya, hendak kamu bersama fikh muqaran. Bererti aku mesti berlajar sampai mentarjih,tidak terikat dengan satu mazhab. Insyallah aku akan berusaha sehingga aku mampu mentarjih.
Ya Allah, Kau berikanlah pahala yang berlipat ganda kepada guruku,panjangkanlah umurnya,berilah masa kepada untuk belajar dengan beliau. Terima kasih wahai Imamku,terima kasih tidak terhingga.
Daripada anakmu.
Fauwaz Fadzil Noor.
Beliaulah guruku yang amat aku sanjungi dan sayangi ,beliaulah adalah allamah al-faqih walusuli dr Saadudin Musaad Hilali. Aku mengenali beliau pada tahun penghujung 2005 ketika aku mula masuk darul ifta. Aku kagum cara beliau mendekati pelajar dengan bertanya kepada para pelajarnya, apakah yang patut beliau ajarkan kepada dan bagaimana cara mengajar yang patut sampaikan setelah beliau memberi contoh2 teknik untuk mengajar.
Beliau terlalu istimewa bagiku, beliau mengajak anak2 muridnya membuang taasub kepada mazhab dan mengunakan akal dan untuk memilih pendapat sehinggakan kepada pendapat beliau sendiri. Beliau mengajar kami agar menerima pendapat dengan berdasarkan dalil bukan taqlid.
Beliau terlalu pakar di dalam fikh muqaran dan fikh semasa. Begitu hebat di dalam penyampian. Beliau telah menerima anugerah ilmu daripada negara Kuwait sebanyak lima kali. Jarang ada yang dapat dua kali anugerah tersebut.
Aku mula rapat dengan beliau pada tahun awal 2007 . ini kerana persatuan perubatan nak mengadakan seminar, jadi aku menjadi perantaran di beliau dan persatuan perubatan. Beliau bersetuju untuk menjadi penceramah ketika itu,terima kasih persatuan perubatan yang menjadi sebab aku rapat lagi dengan dr Saad.
Aku merasakan aku dan guruku menjadi rapat sebab aku suka kepada alirannya, mentarjih, tidak taasub, suka kepada taisir(mudah) dalam memberi fatwa. Aku masih ingat bila aku menceritakan kepada beliau tentang kertas kerjaku mengenai talfiq di mana mimilih pendapat yang membolehkan, beliau bersetuju dengan pendapat aku dan gembira. Beliau bertanya kepadaku, berapa banyak orang seperti kamu,( suka kepada tarjih dan tidak taasub) aku pun tak tahu nak jawab macam mana. tapi aku yakin disana ramai di sana suka aliran ini dan pelajar2 malaysia yang hebat2.
Ketika seminar, beliau menyediakan kertas, lalu aku meminta izin kepada beliau untuk terjemahkan. Maka disebabkan masa yang singkat, aku bersama sahabat baik dan macam adik aku, hanipah memulakan kerja menterjemah, aku terjemah dia taip samapi dekat 2 pagi. maka pada hari tu banyak yang siap. Terima kasih hanipah kerna menjadi pembantu penulisan dan penterjemhan aku sepanjang di mesir, dia adalah adik aku yang begitu tekun membantu aku di dalam kerjaya aku ,hamper 5 tahun dia tolong aku.
Maka selepas seminar itu, hubungan aku makin rapat dengan dr Saad,banyak buku beliau aku beli dan banyak jga buku yang beliau hadiahkan kepadaku, di antaranya fikh wanita,Alhamdulillah buku itu aku berjaya terjemahkan. Terima kasih guruku kerana memberi izin terjemah kepadaku.
Aku menghadiri kelas beliau di asyirah Muhammadiyah kira2 dekat dua tahun, dia ajar ihya, mahalli dan bidayatulmujtahid. Dan di darul ifta, sampai sekarang ni aku pergi menghadiri kelasnya walaupun dah pengajian di sana. Tetapi setiap kali aku pergi ke kelasnya, terdapat maklumat baru yang dapat aku kutip daripadanya.
Satu peristiwa yang tak dapat aku lupa,ialah satu ketika sahabat kami di darul ifta meninggal dunia sebab kebocoran gas dirumah, aku bagi tau kat dr Saad tentang kematian sahabat aku, beliau sedih. Seminggu selepas itu,aku lambat ke kelas beliau di Asyirah sebab mengambil akak aku di airport datang dari Malaysia. Maka tiba2 beliau call aku, takut2 apa jadi kat aku sebab aku datang lewat,selalu aku datang awal, Cuma hari tu kena ambil kakakku di airport terlewat sikit. Amat terharu beliau bimbangkan keselamatan ku kerna baru sahaja beliau kehilangan anak muridnya. Bertambah sayanglah aku kepada guruku ini. Begitu juga beliau menziarahi aku ketika aku baru selesai menjalani pembedahan belakang aku, beliau menziarahi dengan turut memberi aku wang dengan berkata kepada aku "ambil wang ini, saya seperti ayah kamu". Perasaan aku begitu terharu dan merasakan beliau amat sayang padaku apatah lagi aku lagilah menyayangi dia. Aku sangat ingin menjadi seperti dia, ikhlas, berilmu tinggi dan berdisplin.
Aku melihat beliau begitu menjaga masa dan berdisplin. Bayangkanlah buku setebal 900 muka surat beliau siapkan sebulan lebih beliau menulis kira-kira sehari 20 jam. Buku fikh wanita yang aku terjemah beliau siapkan dalam empoh seminggu, aku buat dua tahun, punyalah malas.
Banyak sangat yang aku pelajari daripada beliau,beliau sangat penyanyang,klu aku pergi ziarah beliau mula-mula sekali beliau akn buatkan aku air. Lepas sembang2 aku pun pulang. Selalunya beliau menulis buku dari malam sampai kesubuh. Beliau sangat tekut dan khusuk ketika menulis. Aku bersyukur dapat keadaan ulama dengan lebih dekat bagaimana dikalangan mereka boleh menulis buku yang besar dalam masa yang singkat. Inilah yang aku dapat pada diri dr Saad.
Kita amat berhajat kepada ulama yang sebegini, ikhlas dalam ilmu dan penyampian ilmu,bertaqwa kepada Allah. Beliau amat dihormati oleh ulama2 Azhar, seperti mufti mesir, pensyarah2 didarul ifta dengan keilmuannya yang begitu tinggi.
Pengajian dengan beliau dalam tempoh 4 tahun lebih ini, amat member kesan yang mendalam kepada diriku, aku tidak mahu taasub mazhab, tidak mahu taqlid, mahu mencapai tahap ijtihad dan tarjuh, di antara pesanan dr Saad kepada ku ketika aku pulang bersama beliau menaiki keretanya, hendak kamu bersama fikh muqaran. Bererti aku mesti berlajar sampai mentarjih,tidak terikat dengan satu mazhab. Insyallah aku akan berusaha sehingga aku mampu mentarjih.
Ya Allah, Kau berikanlah pahala yang berlipat ganda kepada guruku,panjangkanlah umurnya,berilah masa kepada untuk belajar dengan beliau. Terima kasih wahai Imamku,terima kasih tidak terhingga.
Daripada anakmu.
Fauwaz Fadzil Noor.
Monday, 4 January 2010
Kepulangan Yang Hampir(5)
Nampak gayanya lagi sebulan lebih saja nak tinggal kat mesir, masa berjalan begitu cepat,persediaan nak balik tak banyak sangat. Cuma balut kitab-kitab. Hari ini masa jalan kat Husain sedih juga mengenangkan tempat ku aku selalu berjalan kat situ. Tapi begitulah, bila kita merasakan sesuatu tempat itu member jasa kepada kita merasa sedih unuk meninggalkannya. Kalau tempat itu tidak member apa2 faedah kita cepat2 nak balik.
Di antara benda2 yang merindukan aku ketika di mesir ialah membaca kitab bersama adik2 aku sama pelajar azhar atau medic. Aku merasakan keseronokan apabila membaca kita bersama adik2, dulu masa firdaus dan kawan2 dia datang berlajar daripada pagi sampai malam. Mereka rajin datang jauh daripada hampor 2 kali seminggu dengan penuh bersemangat. Sekarang ni jenerasi tu dah banyak dah balik.
Dulu masa kawan aku bernama pak arab(nama timbangan) bersama kawan2 rajin datang kerumah aku pun rajin pergi ke arma kami membaca kita, sangat seronok ketika itu, sekarang mereka dah balik.
Sekarang yang tinggal membaca kitab dengan, ialah pelajar perubatan, masa cuti musim panas hamper 4 kali seminggu kami membaca kitab, yang wasatiyah 2 kali seminggu, adik2 aku seperti rahman, capok,damak,hazuan kita banayk duduk bersama ku membaca kitab, jadi mereka makin rapat dengan, banyak perkongsian manis bersama mereka,
Akahwat pula yang rajin belajar masa cuti natrah yang memberi rumah dia sepanjang cuti untuk kelas lepas tu azfa n lain2. Ada yang balik Malaysia. Jadi jumlah sedikit blh baca kitab dengan laju.
Sekarang ni, kelas wasatiyah masih berjalan bersama dengan budak2 medic yang tak da exam, mereka rajin dalam belajar bersama diriku yang lemah ni, aku amat seronok ketika mengajar mereka, tetapi kadang2 sedih juga nak tinggalkan mereka. Tadi ada dengar Liana kata kawan2 sedih aku nak balik,tapi tak taulah sejauh mana kebenaranya,kadang2 ni liana pandai ambil hati, tetapi sebenarnya aku lagi sedih, sedih sebb dah tak dapat berkhidmat kepada mereka,teringat suasana kelas yang sentaisa bersemnagt dan meriah.
Aku lihat pelajar2 medic yang ada disisiku tekun untk mendalami buku2 dr qaradawi, aku rasa terharu melihat baihaqi, rahman,capok , hafzi, natrah,madihah, liana ,ramisah, afifah dan lain2 begitu berminat dengan manhaj dr qaradawi, aku amat cintakan dr qaradawi, aku saying kepada mereka yang cintakan dr qaradawi.
Aku rasa sukar untuk mewujudkan kumpulan sebegini di Malaysia berdasarkan tabiat di Malaysia berlainan di sini, aku mengharapkan nanti di Malaysia, aku nak buat perjumpaan dengan geng wasatiyah kat hotel ka dekat restoran ka, lepas tu baca kitab sikit sebelum makan, kalau dah yang kawin bawa isteri dan suami mereka, ( siapa sokong,kalau tak sokong tak payah, ana pi makan dgn rahman n capoklah,sebab mereka rajin makan dengan aku, aku rasa serokok bila ada capok n rahman duk melawak dgn diaorang, tapi aku tak tau lah diaorang seonok tak dengan aku, harap2 seronok lah he2).
Dengan kemudahan kitab2 yang murah dan suasan ilmu yang ada dimesir mudah untuk menggerakan budaya ilmu, aku nak daripada adik wasatiyah medic mendalami bahasa arab dengan baik, dan cuba membina peribadi yang mulia,seperti tawaduk, suka tolong orang dan penyanyang.
Aku mengharapkan daripada adik2 medic(wasatiyahaa), kalaulah mereka ada sedikit kasih kepadaku kalau tak da kasih pun, sentiasa mendoakan kebaikan dan istiqamah kepada ku, aku mengharapkan aku istiqamah dalam menuntut ilmu untuk mencapai yang tinggi dalam bidang ilmu(aku amat miskin dalam ilmu).
Tapi satu perkara yang mengharukan aku, aku dapati adik2 yang membaca kitab dengan aku mereka ini lebih bijak dan kuat ingatan serta cemerlang daripada aku, itu mengaharukan aku, kerana Allah memberi satu nikmat thiqah mereka terhadap aku.
Aku mendoakan mereka agar sentiasa berjaya dalam bidang mereka dan menjadi insane yang berguna kepada masyarakat. Janganlah berhenti daripada belajar, kutiplah mutiara daripada mana2 pihak yang memberiAC ilmu dengan amanah. Berjalan dengan penuh keberkatan.
Di antara benda2 yang merindukan aku ketika di mesir ialah membaca kitab bersama adik2 aku sama pelajar azhar atau medic. Aku merasakan keseronokan apabila membaca kita bersama adik2, dulu masa firdaus dan kawan2 dia datang berlajar daripada pagi sampai malam. Mereka rajin datang jauh daripada hampor 2 kali seminggu dengan penuh bersemangat. Sekarang ni jenerasi tu dah banyak dah balik.
Dulu masa kawan aku bernama pak arab(nama timbangan) bersama kawan2 rajin datang kerumah aku pun rajin pergi ke arma kami membaca kita, sangat seronok ketika itu, sekarang mereka dah balik.
Sekarang yang tinggal membaca kitab dengan, ialah pelajar perubatan, masa cuti musim panas hamper 4 kali seminggu kami membaca kitab, yang wasatiyah 2 kali seminggu, adik2 aku seperti rahman, capok,damak,hazuan kita banayk duduk bersama ku membaca kitab, jadi mereka makin rapat dengan, banyak perkongsian manis bersama mereka,
Akahwat pula yang rajin belajar masa cuti natrah yang memberi rumah dia sepanjang cuti untuk kelas lepas tu azfa n lain2. Ada yang balik Malaysia. Jadi jumlah sedikit blh baca kitab dengan laju.
Sekarang ni, kelas wasatiyah masih berjalan bersama dengan budak2 medic yang tak da exam, mereka rajin dalam belajar bersama diriku yang lemah ni, aku amat seronok ketika mengajar mereka, tetapi kadang2 sedih juga nak tinggalkan mereka. Tadi ada dengar Liana kata kawan2 sedih aku nak balik,tapi tak taulah sejauh mana kebenaranya,kadang2 ni liana pandai ambil hati, tetapi sebenarnya aku lagi sedih, sedih sebb dah tak dapat berkhidmat kepada mereka,teringat suasana kelas yang sentaisa bersemnagt dan meriah.
Aku lihat pelajar2 medic yang ada disisiku tekun untk mendalami buku2 dr qaradawi, aku rasa terharu melihat baihaqi, rahman,capok , hafzi, natrah,madihah, liana ,ramisah, afifah dan lain2 begitu berminat dengan manhaj dr qaradawi, aku amat cintakan dr qaradawi, aku saying kepada mereka yang cintakan dr qaradawi.
Aku rasa sukar untuk mewujudkan kumpulan sebegini di Malaysia berdasarkan tabiat di Malaysia berlainan di sini, aku mengharapkan nanti di Malaysia, aku nak buat perjumpaan dengan geng wasatiyah kat hotel ka dekat restoran ka, lepas tu baca kitab sikit sebelum makan, kalau dah yang kawin bawa isteri dan suami mereka, ( siapa sokong,kalau tak sokong tak payah, ana pi makan dgn rahman n capoklah,sebab mereka rajin makan dengan aku, aku rasa serokok bila ada capok n rahman duk melawak dgn diaorang, tapi aku tak tau lah diaorang seonok tak dengan aku, harap2 seronok lah he2).
Dengan kemudahan kitab2 yang murah dan suasan ilmu yang ada dimesir mudah untuk menggerakan budaya ilmu, aku nak daripada adik wasatiyah medic mendalami bahasa arab dengan baik, dan cuba membina peribadi yang mulia,seperti tawaduk, suka tolong orang dan penyanyang.
Aku mengharapkan daripada adik2 medic(wasatiyahaa), kalaulah mereka ada sedikit kasih kepadaku kalau tak da kasih pun, sentiasa mendoakan kebaikan dan istiqamah kepada ku, aku mengharapkan aku istiqamah dalam menuntut ilmu untuk mencapai yang tinggi dalam bidang ilmu(aku amat miskin dalam ilmu).
Tapi satu perkara yang mengharukan aku, aku dapati adik2 yang membaca kitab dengan aku mereka ini lebih bijak dan kuat ingatan serta cemerlang daripada aku, itu mengaharukan aku, kerana Allah memberi satu nikmat thiqah mereka terhadap aku.
Aku mendoakan mereka agar sentiasa berjaya dalam bidang mereka dan menjadi insane yang berguna kepada masyarakat. Janganlah berhenti daripada belajar, kutiplah mutiara daripada mana2 pihak yang memberiAC ilmu dengan amanah. Berjalan dengan penuh keberkatan.